Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. oktober 2012 - 11:45 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Glem forbindelse til server

Hej E

Er det muligt at få en PC til at "glemme" sin forbindelse til en server?

Hvis jeg nu skriver \\server i kør..., og logger på med bruger1/password1, og laver noget i 5 mins, hvorefter bruger2/password2 skal benytte serveren fra samme PC - hvordan får jeg den så til at "glemme" at jeg har været logget ind, og spørge efter login-oplysninger igen?

Det skal benyttes i forbindelse med nogle NET USE-kommandoer og printer.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. oktober 2012 - 12:15 #1
Hej Donsko.

Kommer lidt an på hvad du vil helt præcist -

Hvis du bare vil skifte bruger på serveren så:
1. Du logger af serveren og logger ind med den anden bruger på dit domain -

Hvis du vil logge ind lokalt på pc og tilgå som i workgroup ti shares ( kan jeg ikke anbefale) så.
2. log af pc - skift bruger : Skift til lokal logon vha. lokal bruger: pcnavn\brugernavn
password

Hvis det her er uforståeligt skal du finde jeres systemadministrator i server som kan hjælpe dig - da det er en standard viden som alle har når man anvender server.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. oktober 2012 - 12:19 #2
Jeg ved ikke hvad du mener med at "glemme login" - hvis du logger af din pc bliver det jo ikke gemt - hvis du anvender domain login.
Ellers må du uddybe ...

Den eneste måde du kan gemme login på pc er i workgroup med brugerskift , men det er en forkert måde og I vil ikke kunne styre rettigheder for jeres brugere -
Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. oktober 2012 - 15:25 #3
Du har vidst forstået mit spørgsmål forkert.

Det er en klient-bærbar, som IKKE er på domænet, som skal logge på trådløs hvorefter bruger1 logger på \\server\printer. Så kan bruger1 printe og der trækkes penge fra hans printkonto.

Så siger vi at bruger1 er færdig med PC'en, men nu skal sidenmanden "bruger2" printe. For at der ikke trækkes penge fra bruger1, skal den bærbare PC "glemme" det brugernavn og den adgangskode, som Bruger1 angav da han loggede på serveren og installerede netværksprinteren. Derefter kan bruger2 logge på serveren (uden at skulle slukke PC'en), så han kan printe, og pengene trækkes fra hans print-konto.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. oktober 2012 - 15:52 #4
Ja og som jeg skrev skal bruger1 bare logge af og bruger2 logge på- så har den "glemt" bruger1 ved logoff.
Men det er nemmest hvis de registreres i domænet, hvis du samtidig skal registrere hvem der har printet og hvornår .

jeg har endnu ikke hørt om en printkonto i windows, men det er nok noget I anvender for at bonne folk der låner printeren.

Hvis dit problem er registrering af brugere der printer udenfor domainet, har det ikke noget med windows at gøre - så skal du lave dit eget system til at registrere brugere som skal printe.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
12. oktober 2012 - 08:56 #5
...

Printserveren er på et domæne.
Brugerne er registreret i et AD på domænet.
De bærbare PC'er står ude i lokalerne og er IKKE meldt ind i domænet.
De bærbare PC'er har IKKE lokale brugere oprettet på nær standard-bruger.

Når nu brugerne logger på det trådløse net, og går ned i "kør...", så skriver de \\printserver, hvorefter de bliver mødt af en login-boks, hvor de skal angive Brugernavn: domain\user Password: password, og bliver derved valideret op imod AD'et.
Herefter vises serverens printere, hvorefter brugerne kan dobbelt-klikke på printeren, og installere forbindelsen.

Men lad os nu sige at der sidder 2 ved siden af hinanden, som begge skal printe. Så følger den første bruger, den procedure som jeg har beskrevet ovenfor, men når så bruger 2 får PC'en i hænderne, og skriver \\printserver i "Kør...", så bliver brugeren IKKE mødt af en login-boks, da bruger1 allerede er logget på serveren.
Nu kunne jeg godt tænkte mig at man kunne fremprovokere den login-boks. Windows 7 cacher bruger1's logininfo, men jeg vil gerne have at den "glemmer" dem - deraf navnet på spørgsmålet.

Jeg er ikke interesseret i at logge på vha. fjernskrivebord eller hvad det nu er du tror.

Håber min beskrivelse er forståelig.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. oktober 2012 - 09:24 #6
Ja så skal brugeren  bare logge af - og da du har sat authetication op via din printserver/AD anvender de jo en brugerkonto derfra .

Når en bruger linkes til en printer bliver den installeret på PCén for alle brugere.
Så hvis din udfordring er adgang til selve printeren skal den afinstalleres først - der kan du anvende noget se evt. her http://www.computerperformance.co.uk/Logon/LogonScript_Printer.htm

Du kan muligvis anvedne dsadd til at automatisere oprettelse af brugerkonti når en ny bruger skal på eller PHP.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
12. oktober 2012 - 09:50 #7
Ja?? Tror simpelthen ikke du forstår mit spørgsmål.

Hvad mener du med at logge af?? Der er jo ikke nogen "log af"-knap.
Hvis du mener at jeg skal logge af Windows 7, så er det jo præcist dét, som jeg prøver at undgå.

Der er kun ÉN lokal brugerkonto på Windows 7 klienten. Brugerne validerer op imod domænet, når de logger på print-sharet på printserveren, men der er jo ikke nogen "log af"-knap i et printshare...

Jeg er interesseret i at installere printere vha. et program jeg udvikler i Java, som benytter CMD-kommandoer til at forbinde printere.

Du skal derfor forestille dig at alt dette skal foretages fra en kommandoprompt.

Følgende kommando logger brugeren på serveren, og validerer op imod domænet:
NET USE \\printserver /user:domain\bruger pass

Følgende kommando installerer derefter netværksprinteren:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /q /in /n \\printserver\printer

Så forestiller vi os at bruger2 skal benytte printeren med sin egen print-konto, så derfor skal vi først slette printeren:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /q /dn /n \\printserver\printer

Derefter skal Windows7 "glemme" den første persons login-info:
NET USE \\printserver /delete

Herefter bør "oprettelses-processen" gentages for bruger2, men det virker ikke...

CMD returnerer:
"Flere samtidige forbindelser til en server eller delt ressource for samme bruger, der anvender mere end et brugernavn, tillades ikke. Afbryd alle tidligere forbindelser til serveren eller den delte ressource, og prøv igen."

Når jeg så skriver følgende kommando for at tjekke nuværende forbindelser:
NET USE

Returnerer den:
"Der er ingen poster på listen"

Så det er dér mit problem ligger i øjeblikket.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. oktober 2012 - 12:43 #8
Ok og tak fordi du endelig kommer med lidt konkret og præcis information.

Men det er en lidt kreativ løsning du er igang med hvis brugeren ikke skal logge af PC ved brugerskift. - og fint nok for systemudvikling er oftest bedt med egne løsninger.

Du skal sørge for at brugeren af afkoblet alle tilsluttede share og printer med NET USE DELETE osv. Samtidig skal brugeren afkobles fra serveren helt med NET USE.
Så du lægger alle dine NET USE kommandoer i dit script så det kan køres ved brugerskift.

Samt afkoblet printer og printer slettes på PC.

Du kan teste det manuelt ved at hj.klikke shares og "afbryd forbindelse" samt slette forbindelse til server i NET USE og slette printeren .

Du må lige teste og se om det virker - ellers skal der yderligere laves en oprydning i registry eller køres andre kommandoer for helt at afbryde til serveren.

her er noget om det.

To disconnect a user or all users from a shared folder or drive by using a command line

    To open an elevated Command Prompt window, click Start, point to All Programs, click Accessories, right-click Command Prompt, and then click Run as administrator.

    If the User Account Control dialog box appears, confirm that the action it displays is what you want, and then click Yes.

    Type:

    net session \\<computer> /delete

    For example, to disconnect a user on a computer named user_computer, which is connected to a shared folder that you are managing, type:

    net session \\user_computer /delete

SÅ burde det virke når du disconnector brugeren helt fra serveren til sidst.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
12. oktober 2012 - 13:36 #9
Synes nu ellers jeg havde udpenslet det meget godt, men anyways - godt du forstår det nu..

Hvad er det helt konkret du mener jeg skal gøre andet end de kommandoer jeg allerede har listet??

"Net session" benyttes fra server-siden, som der står i det post du selv har citeret:

For example, to disconnect a user on a computer named user_computer, which is connected to a shared folder that you are managing.

Jeg kan jo ikke sidde på serveren og vente på brugere forbinder, for så at smide dem af, når sidemanden skal benytte PC'en.

Jeg er interesseret i at finde en kommando, som kan afvikles på klient-PC'en...

..men det kan være det ikke er muligt vha. CMD.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. oktober 2012 - 15:54 #10
Hej Don

"Jeg kan jo ikke sidde på serveren og vente på brugere forbinder, for så at smide dem af, når sidemanden skal benytte PC'en.

Jeg er interesseret i at finde en kommando, som kan afvikles på klient-PC'en... "

Men det kan du ved at køre scriptet på PCén .

Du må selv arbejde dig frem til en løsning hvis du har valgt at arbejde på server netværk , men det hele er med i mit svar - det er bare ikke en step-by-step guide eller copy&paste løsning.

Holder fri nu og god weekend.:)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. oktober 2012 - 09:52 #11
Køre scriptet på PC'en?? NET SESSION skal afvikles PÅ serveren.

Mener ikke jeg har fået nogle brugbare svar, og vil derfor ikke acceptere dine svar.

Har brugt indtil post #7 for at få dig til at forstå mit spørgsmål, selvom jeg selv, andre i afdelingen og tredje parter har kunne læse problemstillingen ud fra #0.

Andre skal have mulighed for at komme med løsningsforslag, og ellers lukker jeg spørgsmålet i slutningen af nuværende uge.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. oktober 2012 - 10:09 #12
Nej det skal køres på pcén og det er ikke min fejl at du ikke kan finde ud af det eller ikke forstår det!
Avatar billede serverservice Praktikant
15. oktober 2012 - 10:15 #13
Du er velkommen til at bede din chef kontakte mig på www.server-service.dk så skal jeg lave det for jer via remote adgang og det koster ca. 1 time totalt.

Jeg ved ikke om du mener at post #7 var nødvendig kun for mig eller om du insinuerer at jeg er dum ?

Men underligt du så ikke selv kan finde ud af det da løsningen er ligetil og jeg allerede har lagt alle svarene ... Og det selvom din måde at gøre det på er helt forkert.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. oktober 2012 - 14:00 #14
... Jeg kan ikke lade være med at tænke på om du endnu ikke har forstået mit spørgsmål, men det er ligemeget nu - fandt selv svaret.

Som følgende link beskriver, så udføres NET SESSION fra server-siden (Se under Notes) Citat:
NET SESSION displays incomming connections only, in other words it must be run on the machine that is acting as the server.

http://ss64.com/nt/net_session.html

og som jeg skriver i post #9, så er jeg interesseret i at finde en kommando, som afvikles på klient-PC'en...

Løsningen var:
NET USE \\printserver /delete
fanger ikke forbindelsen til printeren, da den åbenbart er skjult (forklarer også hvorfor den ikke vises ved NET USE).

Ændrede det derfor til:
NET USE * /delete /Y

Lukker spørgsmålet.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. oktober 2012 - 14:33 #15
Tror du mener NET SESSION /DELETE /y - men det var JO netop hvad jeg skrev og mener godt du selv kan finde ud af at slå de kommandoer op i CMD som du har behov for.

Men du havde nok forventet at jeg også lavede arbejdet for dig - er det ikke noget du for løn for ?
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. oktober 2012 - 14:34 #16
Har nu et fuldt funktionelt program kodet i Java, som opretter forbindelse til Netdrev samt Printer på 2 forskellige servere.

Det kan benyttes fra samme PC af multiple brugere, med afvikling af programmet som eneste "skift" i mellem brugere - intet logoff/logon krævet.

Hvis andre kan bruge koden, kan i smide en PM.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. oktober 2012 - 14:36 #17
Du fatter det åbenbart ikke.. kan ligeså godt lade være med at forsøge at forklare dig det - sender gerne koden til dig, så du kan se at der intet sted står NET SESSION skrevet...

..jesus..