Avatar billede Carolines Nybegynder
10. oktober 2012 - 09:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Periodisk manglende boot

Hej eksperter,

Jeg er pludselig begyndt at opleve nogle problemer med min stationær computer, som er selvbygget (af en bekendt).

Når jeg tænder for computeren, booter den halvdelen af tiden ikke op, dvs. der er lys i kabinettet og den larmer, men intet billede på skærmen. Jeg har tidligere haft et lignende problem, hvor det viste sig at være grafikkortet. Men fejlen er dog anderledes denne gang, da det virker til at selve boot-up-delen den fejler. Normalt skal jeg nemlig trykke og holde power-knappen inde i et par sek. for at slukke computeren, men når den ikke booter helt op, slukker den efter et hurtigt tryk på power-knappen. Det plejer den kun at gøre, når den er i bios eller lignende.
Den er også begyndt at larme og støje lidt mere end den plejer.

Der er installeret Windows Vista Ultimate 32-bit, og jeg har forsøgt at geninstallere Windows, men det har ikke hjulpet.

Har I nogle idéer til hvor problemet kan ligge?
Caroline
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2012 - 10:20 #1
test den med burn in test
hvis den kan

standard edition

http://www.passmark.com/download/bit_download.htm

for at udelukke hardware fejl som det sikkert ikke er

m.v.h
Avatar billede Carolines Nybegynder
10. oktober 2012 - 11:29 #2
Hej,
Jeg har installeret og testet med programmet, og det fandt kun en enkelt fejl i optisk drev D, men ingen fejl i andre ting?

Det kan vel ikke være d-drevet der volder problemerne?
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2012 - 12:13 #3
sådan en fejl skal der jo være da du ikke bruger det så den er god nok

det her må komme an på en pøve da jeg tror det er din windows installation der er problemet - mit personlige gæt

denne her kan måske redde den hvis det er tilfældet

den nyeste hedder 1.90

http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html

det er lidt med spredehagl men måske er det "det" der skal til

men det kan være utrolig mange ting
en boot tabel der er lidt dårlig
en dårlig harddisk
og så videre men bare for at starte et sted og udelukke den

m.v.h
Avatar billede Carolines Nybegynder
10. oktober 2012 - 14:31 #4
Jeg har nu kørt programmet og fulgt alle trin, men stadig samme fejl.

Jeg overvejede også selv, at det kunne være Windows, men problemet har ikke været der de sidste 2 år, så det kan ikke have været en korrupt installation. Og hvis det er noget der er opstået efter den oprindelige installation, burde en nyinstallation vel have løst det?

Harddisken er ca. 8-9 mdr. gammel, men ved ikke om det er den?

Jeg er i gang med at få opdateret bundkortet/bios, måske er det den?
Avatar billede Carolines Nybegynder
12. oktober 2012 - 21:38 #5
Det var vist ikke helt så enkelt at få opdateret biosen, og kunne forstå på flere herinde i andre tråde, at det ikke var at anbefale. Jeg har derfor besluttet mig at få udskiftet bundkort, processor og harddisk, og lukker denne tråd - og opretter en ny på installationen :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 07:39 #6
det kommer helt an på hvilket bundkort du køber

f.eks asus bundkort kan man ved de nyere gøre det op og ned i versioner

bare lige for at nævne det

så vælg et bundkort med flash bios på

ok

m.v.h