Avatar billede fojensen Nybegynder
03. oktober 2012 - 13:29 Der er 3 kommentarer

Login, der lever på mere end én server

Hej venner på eksperten.
Jeg har en databasebaseret forenings-hjemmeside kørende, men nu har foreningen også noget materiale liggende på en anden server, hvor man også kan logge ind, som bruger.

Er det muligt at samkøre disse logins, så de lever på begge servere, og hvordan griber jeg det bedst an.

Bonusinfo: Der oprettes selvfølglig en række session-variabler i forbindelse med login, og dem har vi jo brug for at kunne tilgå.

Er ovenstående overhovedet teknisk muligt ?

Hvis jeg siger nej (til dem der efterspørger det), så siger de "Jamen i forvejen findes der tjenester, hvor man kan bruge sit Facebook-login. Hvordan kan det så lade sig gøre".

Er der en ekspert på området, der kan sige noget om det...
Avatar billede WallyR73 Nybegynder
03. oktober 2012 - 14:02 #1
Du ser nok lidt forkert på problemstillingen.

Du ser løsningen som at overføre dataene mellem de forskellige servere via brugerens maskine og det får du nok ikke lov til.

Løsningen er nok mere at overføre dem via en centraliseret login på en af jeres servere.
Hvis alle hjemmesiderne bruger samme login side, så skal brugeren kun logge ind en gang og du skal så lave funktionalitet på de forskellige sider, der henter informationerne ud via den centrale server.
Avatar billede olebole Juniormester
03. oktober 2012 - 14:14 #2
<ole>

Begge løsninger er mulige, men at lade brugeren tilgå én server, bliver nok det letteste

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2012 - 03:26 #3
Det kan laves. Er det vanskeligt at lave? Nej og ja! Nej det er ikke vanskeligt for folk med mange aars professionel web udviklings erfaring. Ja - det er nok lidt vanskeligt for en hobby web udvikler.

En typisk loesning vil vaere at:
* lave login side paa site A
* lade brugerne logge ind der
* lave et link til site B med et token (enten i query string eller bedre som POST body)
* token skal vaere sikkert - jeg anbefaler normalt SHA-256 af en antal bytes genereret af en kryptografisk secure random number generator
* naar site B modtager det request laver site B wet web service kald til site A og beder om oplysninger paa token
* site B saetter derefter hvad der skal til for at brugerne er logget ind paa site B
* requests direkte til site B uden gyldig session og uden token redirectes saa til site A login page i.s.f. en lokal login, succesfuld login laver saa en redirect tilbage til den rigtige side med token sat