Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 21:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Mysql, danske specialtegn

Hej eksperter

Jeg har fundet mange spørgsmål omkring dette her på eksperten, men uanset hvad jeg gør, så vil det bare ikke virke ! Så nu prøver jeg at oprette et spørgsmål omkring dette ;-)

Det er de danske specialtegn, som driller, når de sendes i en form og efterfølgende ligges i en mysql-database.

Siden forfra de sendes har "Encoding" Unicode UTF-8 og <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> i under meta.

Siden, hvor data ligges i database, har også "Encoding" Unicode UTF-8 og <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">

I mysql-databasen er jeg gået ind under "Operationer", og sat Kollation til "utf8-danish_ci". Under "Struktur" i tabellen er feltets Kollation sat til " latin1_danish_ci".

Og uanset hvad jeg ellers prøver, ender f.eks. et ø med ø

Jeg har også prøvet alle former for "Replace", men intet hjælper.

Håber derfor rigtig meget, at nogle kan gennemskue det.
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2012 - 22:44 #1
<ole>

Ret under Struktur til utf8-danish_ci. Sørg også for, at dine filer er gemt med det korrekte tegnsæt. Det kan som regel defineres i din editor.

NB: Allerede eksisterende data i databasen berøres ikke af, at du skifter kollationer

/mvh
</bole>
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 22:51 #2
Kan se, at jeg faktisk har skrevet forkert i mit indlæg - Struktur er allerede sat til UTF8
Emne    text    utf8_danish_ci        Nej    None

Andre forslag?
Avatar billede keysersoze Guru
02. oktober 2012 - 22:56 #3
hvordan er dine filer gemt? hvordan sendes og modtages data til og fra serveren?
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 23:02 #4
Måske ikke helt med, men prøver på bedste vis.

Det er almindelige asp filer, som er gemt i programmet Coda på en mac med Encoding Unicode (UTF-8). Gemmes som  som hvor form data sendes via

<form action="/admin1/data/ny-nyhedsbrev-testmail.asp" method="post">
....
</form>

Har en "data-side", hvor indholdet indsættes i mysql-databasen, ala:

....
Emne = Request.form("Emne")
Emne = replace(Emne, "'", "''")

Response.Write Emne

Afsenderemail = Request.form("Afsenderemail")
Afsenderemail = replace(Afsenderemail, "'", "''")

Afsendernavn = Request.form("Afsendernavn")
Afsendernavn = replace(Afsendernavn, "'", "''")

Indhold = Request.form("editor1")
Indhold = replace(Indhold, "'", "''")

SQL = "INSERT INTO Nyhedsbrevsendt(Bruger, Emne, Indhold, Afsenderemail, Afsendernavn)"
SQL = SQL & "Values("
    SQL = SQL & "'" & Bruger & "',"
    SQL = SQL & "'" & Emne & "',"
    SQL = SQL & "'" & Indhold & "',"
    SQL = SQL & "'" & Afsenderemail & "',"
    SQL = SQL & "'" & Afsendernavn & "'"
    SQL = SQL & ")"

Set RS = conn.execute(SQL)

...

Giver det mening?
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 23:05 #5
Kommer til at tænke på, at det som sådan fungerer fint med danske specialtegn på resten af hjemmesiden, men ikke her under udsendelse af mails. Dette sker ved koden:

....
Afsenderemail = rs("Afsenderemail")
Afsendernavn = rs("Afsendernavn")
Emne = rs("Emne")
Indhold = rs("Indhold")

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.CharSet = 2
Mailer.RemoteHost = "" & Hjemmesidehost & ""
Mailer.FromName = "" & Afsendernavn & ""
Mailer.FromAddress = "" & Afsenderemail & ""
Mailer.AddRecipient "" & Afsenderemail & "", "" & Afsenderemail & ""
Mailer.Subject = "" & Emne & ""
Mailer.ContentType = "text/html"
Mailer.BodyText = "" & Indhold & ""
...

Kan problemet ligge i denne kode?
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2012 - 23:18 #6
Jeg er ikke stærk i mails under ASP-classic, men i det mindste bør du nok tilføje tegnsættet her:

Mailer.ContentType = "text/html; charset=utf-8"
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 23:24 #7
Har prøvet at indsætte, men hjalp desværre intet?
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2012 - 23:31 #8
- og den HTML-kode, du sender, indeholder også em korrekt meta?
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 23:36 #9
Den er jeg ikke lige med på? Fra siden med formularen til datasiden, hvor mailen sendes?
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 23:46 #10
Har lige prøvet at sætte

<%
Session.CodePage = 65001 ' UTF-8 code
%>

øverst på siden. Og så virker det :-) :-) :-)

Smid et svar og tusind tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2012 - 23:51 #11
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
02. oktober 2012 - 23:58 #12
Takker :-)