Avatar billede joki Juniormester
01. oktober 2012 - 09:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Index

Hej

Jeg har læst denne artikel, og blev en del klogere :-)
http://stackoverflow.com/questions/1108/how-does-database-indexing-work

Så jeg forstår det opretter databasen en ekstra tabel, som indeholder det data fra det fejl, som der sættes index på.
Feltet har så en pointer til recorden i den oprindelige tabel
Min tvivl går på binary search ( halverings princippet)
Hvis jeg søger i en tabel med navne "Peter", "Hans", "Anders" hvor der er index på feltet, hvordan sammenligner og sortere databasen værdien og benytter halverings princippet? Er det den binære værdig af en string, som der sorteres på?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2012 - 14:16 #1
den bruger feltets collation
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2012 - 14:17 #2
og conceptuelt fungerer et index i en database ligesom et index i en bog

i.s.f. at laese hele bogen for at finde noget slaar du det op i index og hopper direkte til siden
Avatar billede joki Juniormester
01. oktober 2012 - 14:52 #3
Tak, ja så langt er jeg med, men hvordan foregår selve sorteringen, for at kunne benytte halverings princippet i binary search er det, som navnet antyder den binære værdi, som sammenlignes på strengen der søges med og strengen i det indexerede felt
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2012 - 15:03 #4
nej - binary i binary search siger at man deler det man leder i op i to dele - det har intet at goere med at der bruges en binary collation

der vil blive brugt feltets collation
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2012 - 15:04 #5
og man bruger ioverigt ikke binary search i databaser (eller ihvertfald kun inden for samme index page)
Avatar billede joki Juniormester
16. oktober 2012 - 14:20 #6
lukkes