Avatar billede thenuttyprofessor Nybegynder
28. september 2012 - 22:49 Der er 4 kommentarer

Adgang til computere på andet subnet

Hej.
Opsætningen er som følger: 2 PC'er med Ip adresser, som gør at de er på forskellige subnet, er connectet via en switch. I Explorer kan den ene i Netværk se den anden og vice versa.
Hvis Explorer kørte via IP adresser, burde ovenstående ikke kunne lade sig gøre, men det kan det.
Umiddelbart vil jeg gætte på det har noget med Computer Borwser servicen at gøre og noget med WINS og NetBIOS, men hvordan disse hænger sammen rent "netværks-model" agtigt, er jeg ikke sikker på.
Søger en teknisk forklaring a la "TCP er en protokol  på lag 4 i OSI modellen, som venytter sig af IP protokollen på lag 3, som.....bla bla... Og i sidste ende sendes der bits ud via [protokol] på lag 1...."
Avatar billede thenuttyprofessor Nybegynder
28. september 2012 - 22:59 #1
Glemte at sige der er tale om Windows 7 (Professional) installationer...
Avatar billede thenuttyprofessor Nybegynder
28. september 2012 - 23:01 #2
Og de 2 computere kan IKKE Ping'e hinanden.
Avatar billede m_soender Nybegynder
29. september 2012 - 14:59 #3
Kan du ikke lige fortælle os hvilke ip adresser samt subnet masker du bruger. Ydermere også lige hvilke netværks services/protokoller du har installeret. Det er ikke meget du giver at arbejde ud fra

/
Martin
Avatar billede WallyR73 Nybegynder
30. september 2012 - 12:51 #4
Dit ønske bliver nok ret svært at opfylde, da OSI-modellen ikke passer så godt igen på TCP/IP-stakken, men du kan da godt få en forklaring alligevel.

Der findes i Windows en række netværks-services som er trukket med fra tidernes morgen, hvor IP-protokollen ikke var så udbredt, så de benytter sig kun af TCP-protokollen.
Dvs. på netværket kan de ikke routes over routere og firewalls og layer-3 switche, da der ingen IP-informationer er.
Men normale switche og hubs er layer-2 og router alt videre også pakker uden IP-information. Det eneste der kigges på i disse tilfælde er MAC-adresserne, som er en del af TCP-protokollen og som derfor er tilgængelig i de gamle services.

En af de disse gamle services er NetBIOS.