Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 22:19 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

min egen server, hvad skal jeg bruge ??

Jeg leger lidt med tanken om at hoste min egen HP, og vil så, når ellers TDC får gjort klar her ude på bøh-landet til ADSL, opsætte min egen server.
Vil det smarteste ikke være en anden maskine end min PC, hvor meget kræves der, jeg vil gerne have PHP og så er apache vel serveren der er den rigtige, ller hvad, er der mail includeret i apache eller PHP, eller skal jeg have en mailserver også, kan den installeres på samme maskine, ja spørgsmål er der nok af, så hvis der skulle sidde et par tålmodige eksperter derude, er der 150 af de stærke oO(håber at det er nok)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 22:24 #1
du kan køre din hp -fra din egen computer (problemet er bare at den nok ikke er så stabil igen)

det bedste er jo så at installere linux på en anden computer og så en server (apache eller noget lignende) på denne. php kan du hente gratis på www.php.net
en mailserver kan du også fint have installeret på den samme (så bliver mail adressen din ip (eller evt. hostname.)

du kan fint køre en side på en temmeligt lille computer (det vigtigste er ram) og så skal du jo nok også have en fast forbindelse(og fast ip)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 22:26 #2
hvor hurtig en forbindelse der kræves kommer an på mange ting -hvad der skal ligge på serveren (kæmpe vilde billeder der fylder tonsmeget) og hvormange folk der kommer til at besøge siden.
- men som regel går man ikke af vejen med 3 mbit. (mindre kan også sagtens gøre det hvis der ikke er så mange besøgende.)
Avatar billede scorpio Nybegynder
09. august 2001 - 22:26 #3
Ja, Apache er nok det rigtige for dig. Du kan lige så godt begynde nu og sætte den op på dit lokalnetværk, dvs. http://localhost og du kan se dine egne websider.  Jeg kører en Apache og en Sendmail på samme maskine, men jeg har også WOL (Tiscali) og de NAT\'er til samme IP-adresse, det gør TDC ikke, der må du tildele din maskine flere adresser!
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
09. august 2001 - 22:27 #4
Lytter med... :)

Jeg har de samme tanker, og jeg ville mene, at det bedste ville være en pc\'er mere, som du evt. fjernstyrer fra din egen.

Køb en anden pc... og vær opmærksom på, hvormeget den støjer... hvis du ikke har mulighed for at gemme den langt væk.

Mvh
Busch-Jensen
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 22:33 #5
hvis jeg skal have en fast forbindelse, har jeg hørt at CC skulle være at foretrække fremfor TDC eller WOL, og hvor lille er en temmelig lille, og hvad kræves der af RAM, jeg gider ikke at have en der er så lille at det tager to dage at åbne et alm. billede
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 22:36 #6
jeg har en intern linux filserver kørende på en 300 mhz k6-2  med 256 mb ram >> det fungerer fint...
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 22:37 #7
den handler også mail og intranet.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
09. august 2001 - 22:39 #8
Jeg kører server på en AMD k6-2 450 med 128 mb ram og 10.1 gb harddisk.
Den kører med Redhat 7.1 som www og ftpserver på en SDSL linie.

Jeg bruger Apache/PHP4/Mysql på den.

//Anders
Jeg kørte tidligere med en P133, 32 mb ram, også uden problemer med den i linux.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
09. august 2001 - 22:40 #9
Jeg har den stående på en hylde i gangen, så den ikke kan høres i stue eller soveværelser !

(Det er vist ikke så godt at sove med en konstant susen for ørene.)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 22:43 #10
hmm, så kan man jo komme igang uden at det skal koste en bondegård kan jeg regne ud, hvilken forbindelse kører du med jelzin101 ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 22:46 #11
en 4mbit/4mbit fra sonofon.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 23:16 #12
hvad koster det så jelzin101 ??
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2001 - 23:19 #13
Jeg bruger liteServe, som har web, ftp, mail og telnet server i et og samme program. En lille fiks server, men kan ikke klare php.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2001 - 23:20 #14
Når der downloades eller browses på den mærker jeg det ikke, selv om den ligger på min arbejdsmaskine.
Avatar billede jensb Nybegynder
09. august 2001 - 23:24 #15
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2001 - 23:34 #16
4 mbit, det har sonofon da ikke iflg. infomedarbejder hos sonofon
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 23:35 #17
har de nu alligevel (erhvervsløsning)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2001 - 23:35 #18
Uf det er da også nogle priser de kører med GB priser pr. måned.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 23:35 #19
er der ikke noget med at MySQL ikke er gratis, og hvis ikke, hvad koster det??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 23:36 #20
det er gratis.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 23:36 #21
du kan hente det på www.mysql.com
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 23:41 #22
scorpio du suger du kører sendmail, øhhhh :-)
når nu Tiscali Nat´er til samme IPadresse (hvad betyder NAT) kan man så have mere end et domæne på sin maskine, eller skal man have flere IPadresser
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 23:42 #23
du kan godt køre flere domains på samme ip (men jeg er ikke helt sikker på hvordan man gør)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 23:44 #24
suger = siger :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. august 2001 - 23:51 #25
har lige kigget på mysql.com blev vist ikke klogere, hvilken download skal jeg vælge til apache?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 23:53 #26
du skal vælge den der passer til dit operativsystem.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2001 - 23:54 #27
Avatar billede scorpio Nybegynder
10. august 2001 - 14:06 #28
Tak for point!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. august 2001 - 00:22 #29
jelzin101 vil det sige at når jeg har win98 skal jeg hente den der hedder
3.23.38 - Windows 95/98/NT/2000 (compiled, ZIP file)
under
Older and contributed binary (tarball) distributions:
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2001 - 01:08 #30
Hej Tjek lige dette http://www.microsoft.com/windows2000/demos/mod20.htm

Linket kommer fra denne site, hvor der er mange andre gode demonstationer:o)

http://www.microsoft.com/windows2000/demos/default.asp

Avatar billede jelzin101 Praktikant
19. august 2001 - 01:10 #31
ztyxx>> ja det er den du skal hente. -der er en installationsfil som du bare skal køre når du har pakket det ud.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. august 2001 - 01:43 #32
okay, den er hentet, og installeret, men når jeg vil starte MySQL i en dos prompt får jeg meddelelsen:
C:\\mysql\\bin>mysqld
Can´t initialize InnoDB as \'innodb_data_file_path\' is not set

hvor skal den path sættes??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
19. august 2001 - 01:48 #33
du skal køre den fil der hedder : winmysqladmin
der skal du sætte kodeord og den slags.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. august 2001 - 01:57 #34
oki, og det er så også i den jeg kan se db_navn osv.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
19. august 2001 - 02:00 #35
jep.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. august 2001 - 02:06 #36
hmm, hvordan connecter man så til sin db i php, måske noget i denne retning

<?

if (!mysql_pconnect(oemcomputer, brugernavn, password, db_navn)) {
  echo mysql_error().\"\\n\";
  die(\"Unable to connect\\n\");
}

mysql_select_db(\"$db_navn\")
  or die(\"Unable to select db \".mysql_error().\"\\n\");

$result    = mysql_query(\"CREATE TABLE Test (Test_UID int)\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());
$result    = mysql_query(\"INSERT INTO Test VALUES (2)\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());
$result    = mysql_query(\"SELECT * FROM Test\")
  or die( \"Unable to connect to SQL server. Reason: \".mysql_error());

while  ($row = mysql_fetch_array($result))  {
  echo ($row[Test_UID] . \"<BR>\");
}

echo \"Færdig<BR>\";

mysql_close();

?>
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. august 2001 - 11:22 #37
<?php
$connection = mysql_connect(\"localhost\" , \"Brugernavn\" , \"Pass\")
or die(\"cannot make connection\");
$db = mysql_select_db(\"k10k\" , $connection)    or die(\"cannot find database\");
$DATE = date(\'Y-m-d H:i:s\');
$sql_query = \"INSERT INTO USERS (NAME, EMAIL, PASS, COMMENT, DATE, HOMEPAGE, TECH) VALUES (\'$NAME\', \'$EMAIL\',  \'$PASS\', \'$COMMENT\', \'$DATE\', \'$HOMEPAGE\', \'$TECH\')\";
$results = mysql_query($sql_query)
or die(mysql_error());
echo (\"Thank you for Joining our database<br>\");
echo (\"<a href = \'index.htm\'>Back</a>\");
?>

jeg bruger flg. lille script til at indsætte brugernavne o.l. ind i en tabel ved navn \"users\" på databasen \"k10k\".

den får alle felter(uden dato) i en alm. html fil med en form.