Avatar billede TorpGundersen Nybegynder
27. september 2012 - 09:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Udfyldning af flere celler på baggrund af valg i én celle. (datavalidering)

Hej Eksperter

Jeg har en projektmappe i Excel 2007 med to tabeller - tabel X og tabel Y - på hver sit ark.

I tabel X datavalideres den ene kolonne med en rulleliste fra en kolonne i tabel Y.

Jeg søger en funktionalitet, der på baggrund af valget i rullelisten i tabel X kopierer data fra andre kolonner i tabel Y over i korresponderende kolonner i tabel x.

Eksempel:
I tabel Y findes en tabel med kolonnerne: Medarbejdernavn, Stilling og Rolle.

I tabel X findes de samme kolonner + en række andre kolonner. Kolonnen Medarbejdernavn i tabel X datavalideres ud fra kolonnen af samme navn i tabel Y. Når man så vælger et navn fra rullelisten i tabel X skal felterne Stilling og Rolle automatisk udfyldes med data fra de korresponderende kolonner i tabel y.

Giver det mening? På forhånd tak for hjælpen

/Jonas
Avatar billede supertekst Ekspert
27. september 2012 - 09:51 #1
Må det være VBA?
Avatar billede TorpGundersen Nybegynder
27. september 2012 - 09:53 #2
Jeg søger den nemmeste løsning, som jeg (nybegynder) kan forstå.
Hvis den nemmeste løsning indbefatter VBA - så... hvorfor ik?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. september 2012 - 09:57 #3
Har du mulighed for at sende en kopi af filen?
@-adresse under min profil.

så kan jeg se om der evt. skulle være andre muligheder.
Avatar billede TorpGundersen Nybegynder
27. september 2012 - 10:25 #4
Super fedt, TAK!

Jeg har sendt dig en mail
Avatar billede TorpGundersen Nybegynder
27. september 2012 - 11:42 #5
Hej...

Hvor er det bare kanon...!!
Efter lidt tilretninger virker det efter de virkelige kolonner jeg har i mit ark!!!

Må jeg eller vil du poste koden her? Eller vil du gerne holde den for dig selv?

Under alle omstændigheder har du fortjent de 200 point her på Eksperten.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. september 2012 - 12:06 #6
Det er naturligt at vise løsningen - når der betales med points.
Så du får et svar

Const søgFraArkNr = 1                              'arkNr der søges fra - kan evt. justeres
Const søgPåArkNr = 2                                'arkNr der søges i - " -
Dim antalRækker2 As Long

Dim navn As String, organisation As String, rolle As String
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim aktuelleRække As Long
    Application.ScreenUpdating = False
    If InStr(Target.Address, ":") = 0 Then

        If InStr(Target.Address, "$B") > 0 And Target <> "" Then
            navn = Target
            aktuelleRække = Target.Row

            række2 = findMedarbejderRække(navn, organisation, rolle)
            If række2 > 0 Then
                Range("C" & aktuelleRække) = organisation
                Range("E" & aktuelleRække) = rolle
            End If
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Private Function findMedarbejderRække(navn, organisation, rolle)
Dim c
    organisation = ""
    rolle = ""

    ActiveWorkbook.Sheets(søgPåArkNr).Activate
    antalRækker2 = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    With ActiveSheet.Range("A1:A" & CStr(antalRækker2))
        Set c = .Find(navn, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then
            findMedarbejderRække = c.Row
            organisation = ActiveSheet.Range("B" & c.Row)
            rolle = ActiveSheet.Range("D" & c.Row)
        Else
            findMedarbejderRække = 0
        End If
    End With

    ActiveWorkbook.Sheets(søgFraArkNr).Select
End Function
17. oktober 2017 - 14:07 #7
Jeg har samme udfordring. Jeg har forsøgt at kopiere ind og rette lidt til men det er lidt for kompliceret til mig. Supertekst, kan du måske hjælpe?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. oktober 2017 - 14:29 #8
Prøv at sende en model af det du har og ønsker - så er det lidt nemmere.
www.supertekst-it.dk | kontakt - så svarer jeg og du kan sende nævnte model.

Det varer nok lidt inden jeg får svaret - sidder med en kundeopgave.
Avatar billede supertekst Ekspert
28. oktober 2017 - 17:23 #9
Hej Camilla

Har lidt tid i de kommende dage, hvis det stadig er relevant.