Avatar billede hudsonium Mester
25. september 2012 - 10:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flimrende og blinkende skærm ved opstart

Jeg har en stor SAMSUNG-skærm til min stationære PC med Windows XP som operativsystem. For nogle uger siden begyndte min skærm at opføre sig mærkeligt, når jeg tændte for systemet. Først er der sort skærm, og efter nogle minutter er billedet stadig meget mørkt, men man kan skimte logon-vinduet. Efter yderligere nogle minutter begynder skærmen at flimre mellem mørk og lidt lysere, for herefter at flimre mellem mørk og helt lys. Efter ca. 5-7 minutter er skærmen helt oplyst og fungerer som den skal, uden flimmer - også hvis man genstarter PCen, for skærmen er 'varmet op'.

Det virker som om skærmen skal bruge disse 5-7 på 'opvarmning' hvis den har været slukket længere tid.

Skærm: SAMSUNG SyncMaster 214T
Grafikkort: WinFast PX7600 GT

Enhedshåndtering under kontrolpaneler siger at begge ovennævnte enheder fungerer korrekt, så umiddelbart vurderer jeg at det er selve skærmen der har fået denne defekt.

Har nogen kendskab til dette problem, der er opstået fra den ene dag til den anden uden at ændre sig eller forværres. Jeg har søgt lidt på eksperten men synes ikke jeg kunne finde omtale af problemer der er det samme.

Håber nogen kan komme med lidt input. På forhånd tak
Anders H. Pedersen
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2012 - 20:29 #1
Har du prøvet at starte pc op med skærmen slukket og ladet den køre i 5-7 minutter før du tænder den?
Er det samme problem der, må det være skærmen, men er billedet fint på den er det grafikkortet som skal varmes op.
Avatar billede hudsonium Mester
15. oktober 2012 - 12:22 #2
Jeg mener det må være skærmen. Når skærmen er "varmet op", og man genstarter PCen, er der billede med det samme.
Der sker undertiden også det, at skærmbilledet helt forsvinder, mens det er i gang med at flimre under opvarmning. Det kan man afhjælpe ved at slukke skræmen og tænde igen, hvorved det flimrende skærmbillede kommer tilbage.

Så det er helt sikkert skærmen den er gal med - er der nogen der kender til denne problemstilling og ved om det kan repareres/afhjælpes?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2012 - 17:15 #3
Nej det gør jeg ikke. Men spørgsmålet er om det kan betale sig.
Bare for at kigge  og fejl søge det, vil sikkert løbe sig op over 500 kr.
Avatar billede hudsonium Mester
05. november 2012 - 15:14 #4
Jeg tror ikke jeg bliver klogere på dette..