Avatar billede karina_n Nybegynder
25. september 2012 - 10:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

excel -makro med print af flere ark til pdf virker ikke, når et eller flere arknavne omdøbes

Jeg har indspillet en makro, hvor jeg markerer ark 1 til ark 50 og vælger gem som pdf-fil. og afslutter makro.

Denne makro virker fint, men så snart jeg omdøber et arknavn, virker den ikke. Jeg kan se, at alle arknavne er nævnt i makroen og de ændrer sig åbenbart ikke når man omdøber arknavnet.

Er der nogle gode forslag?
Avatar billede supertekst Ekspert
25. september 2012 - 10:10 #1
Prøv at vise makroen her.

Spørgsmål: Er der andre ark i filen end ark1 til 50?
Koden behøver nødvendigvis ikke alle arknavne, idet man via VBA kan beregne antal ark og behandle dem succesivt uden navns nævnelse.
Avatar billede karina_n Nybegynder
25. september 2012 - 10:23 #2
Jeg har lige indspillet en ny i et ny ark og hhv. Ark1, Ark2 og Ark3 står nævnt ved navn.

Hvis jeg så f.eks. omdøber Ark1, så virker makroen ikke mere.

Jeg har et ark forrest, som ikke skal med, men ellers skal alle med i pdf-filen. Så hvis man kunne sige fra ark 2 til ark 50 i stedet, så ville det være rigtig godt. :)

Sub test()
'
' test Makro
'

    Sheets(Array("Ark1", "Ark2", "Ark3")).Select
    Sheets("Ark1").Activate
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Documents and Settings\kniel\Skrivebord\august.pdf", Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False
    Range("I17").Select
    Sheets("liste").Select
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
25. september 2012 - 10:32 #3
Det ark, der ikke skal med er det: "liste"?

PS: SVAR er kun til forslagsstillere - anvend KOMMENTAR
Avatar billede karina_n Nybegynder
25. september 2012 - 10:37 #4
Nej, der er et foranliggende ark, som ikke skal med.
Avatar billede store-morten Ekspert
25. september 2012 - 11:43 #5
Sheets(Array(2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, _
    11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20)).Select

Udvid selv ;-)
Avatar billede karina_n Nybegynder
29. september 2012 - 15:59 #6
Super- det virker bare. :) Mange tak.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. september 2012 - 23:20 #7
Velbekomme.

Hvorfor ikke give point, til den, der kom med løsningen?

Prøv også denne.
Marker det sidste Ark, kør makro:
Sub pdf_Ark2_Til_AktiveArk()
Dim w As Integer

Sidste = ActiveSheet.Index
    ActiveWorkbook.Worksheets(2).Select
    For w = 2 To Sidste
            Worksheets(w).Select False
    Next w

        ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Documents and Settings\kniel\Skrivebord\august.pdf", Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False

End Sub

Eller:
Sub pdf_Ark2_Til_Ark50()
Dim w As Integer

    ActiveWorkbook.Worksheets(2).Select
    For w = 2 To 50
            Worksheets(w).Select False
    Next w

        ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Documents and Settings\kniel\Skrivebord\august.pdf", Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False

End Sub
Avatar billede karina_n Nybegynder
01. oktober 2012 - 13:21 #8
Det er jeg ked af, hvis jeg har gjort forkert med point. Jeg er ikke en rutineret bruger af experten.dk.
Jeg skrev bare tak og valgte pointgivning og regnede med at systemet sørgede for resten? Jeg er ikke helt klar over, hvordan man specifikt giver point til en bestemt?
Avatar billede store-morten Ekspert
01. oktober 2012 - 16:50 #9
Alt forladt. Du er ikke den første, der har fået taget pointne tilbage ;-)

Som spørger, skal du bruge:
Kommentar (til forslag)

Og når du har fået et 'Svar' på dit spørgsmål, du kan bruge, beder du den der har hjulpet dig, om at lægge et:
Svar (til løsninger og pointgivning)