Avatar billede bdef Novice
21. september 2012 - 09:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Virtuel maskine i 2008R2 til SQL server?

Jeg er ved at bygge en server på omkring nogle hardware rester jeg dels havde og dels har købt ind.

Jeg har fået installeret Server 2008R2 (et par gange) og forsøgt at installere SQL server 2008R2 (mange gange) og hver gang får jeg en CPU64 fejl.

Jeg har så fået ideen at installere 2008R2 i den version som kan kører virtuelle maskiner og så lade en af dem kører sql serveren. På den måde vil der komme et ekstra lag ind mellem hardwaren og sql serveren og så håber jeg at CPU64 fejlen ikke kommer.

Lyder det realistisk?

Det er noget med at CPU og bundkort skal understøtte denne virtualisering? Det mener jeg ikke Intels E5400 gør, men Q9400 gør. Nogle som ved noget om dette emne, inden jeg afinstallere min vindows server?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. september 2012 - 10:47 #1
Hej.

  Jeg kører selv på denne måde:

En x3400 m. 12Gb RAM og ca. 1TB SAS-diske i RAID5. Den trækker uden problemer en DC, filserver, Exchange og en Citrix, fordelt på 4 virtuelle Server2008 og 2008R2. Dertil kommer så en Win7 til remote-opkobling til job, en Vcenter, noget aplliance til iPad-monitorering af VMware og en XP, der kun startes op ved festlige lejligheder.

  VMware ESXi 5 koster oven i købet gratis og er klippestabilt.

De bedste hilsner
Avatar billede bdef Novice
21. september 2012 - 11:29 #2
Så spørgsmålet er bare om min CPU64 fejl fra nu jeg kører en 'rigtig installation' vil forsvinde ved at jeg kører den igennem en virtuel maskine :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. september 2012 - 14:32 #3
Hej igen.

  Jeg tvivler på at det ændrer sig, blot ved at det kommer til at køre på virtuel hardware, om end virtualisering vil give dig en større bunke værktøjer at gøre godt med.
  Men en helt anden ting at have i baghovedet er jo, at kommer der lidt last på en SQL-server, er det som regel ikke en god ide med virtuel hardware, med mindre det er noget ret voldsomt, der ligger under! Til testformål er det helt perfekt, men ydelsen er ikke optimal.

/Carsten
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
21. september 2012 - 18:48 #4
Hvis din hardware kan virtualiseres og du får en win 2008 R2 op at køre f.eks. via ESXi burde du ikke have problemer med at afvikle / installere MS SQL 2008R2.

Som med alt andet man kan virtualisere, gælder det om at tænke sig om. Man kan snilt virtualisere database servere. Uanset hvor travle de eventuelt er, gælder det om at lave det rigtigt.
Avatar billede bdef Novice
21. september 2012 - 21:16 #5
Har kigget på hardwaren og virtualisering, og som jeg har læst så skal både bundkort og processor understøtte det. Jeg ved processoren ikke gør det, men jeg har fundet en brugt som passer i bundkortet, for 800kr. Den kan måske også rette op på den oprindelige CPU64 fejl.

Alt i alt er der så mange måske'er at jeg overvejer at købe et nyt billigt bundkort med tilhørende ny CPU og ram og så håbe at jeg ikke får denne CPU64 fejl mere.
Jeg tror problemet er at jeg har sparet penge og genbrugt hardware og derfor fået en server som ikke helt understøtter sql serveren.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. september 2012 - 21:24 #6
Hvorfor ikke købe en brugt server på DBA så? Du kan få noget dual-CPU x64 med nok RAM til at komme igang og, med lidt held, også brugbare diske til omkring en tudse. Når servere først er afskrevet, er de til at komme til for hobbyfolk.
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. oktober 2012 - 11:44 #7
Du kan få en brugt IBM/HP server til ingen penge. Der vil jeg sige pengene er bedre brugt i stedet for at skifte hardware i det setup du har lige nu.

Greentech er på vej ind i danmark, men du kan se deres norske website
http://www.greentech.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=416&g0=5&g1=31&g2=103&visavdeling=8&g0txt=&g1txt=Server&g2txt=Intelbasert Server

Kontakt deres danske kontor for mere info
http://greentech.as

Det er brugt/refurb udstyr med garanti på de fleste maskiner
Avatar billede bdef Novice
26. oktober 2012 - 09:40 #8
Jeg lukker. Giv lyd, de som ønsker point :-)
Avatar billede bdef Novice
26. oktober 2012 - 09:51 #9
PS: Jeg er blevet tilbudt en blade server med tilhørende SAN på jobbet. Gratis for de skulle af med penge for at bortskaffe det gamle udstyr. En lille begrænsning er et kraftstik der kan levere de ca. 12 KWatt SAN'et alene bruger.

Jeg takkede nej, selvom jeg var fristet...
Avatar billede bdef Novice
25. december 2012 - 18:03 #10
lukker