Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. september 2012 - 20:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Korrupt eller manglende winload.exe

Har et underligt problem, som jeg håber en herinde kan hjælpe med.

Jeg fik en ny pc hjem fra Lenovo, hvor OS diskene er blevet skiftet ud, men en anden end den preinstallerede. Til info sidder der 2 diske i computeren. Jeg kørte OEM installationen af Windows 7 Pro, og fik ved en fejl valgt finsk som sprog. Eneste udvej er jo så er køre en recovery, så jeg kan få dansk sprog og forstå hvad pc'en skriver. Jeg lavede så en recovery, men da Windows skulle til at installeres stoppede maskinen med fejlen 0x0000000e og at winload.exe enten manglede eller er korrupt.

Nu kan jeg så ikke komme længere.

Jeg har forsøgt at sætte harddisken i en anden maskine, og kopiere dens winload samt bootmgr over, men det hjælp ikke. Jeg fandt så en original Windows 7 cd, som jeg tlnkte jeg ville isntallere som angive OEM serienummeret til, men når jeg kommer så langt at Windows skal til at installeres, så kan computeren ikke finde nogle harddiske.

Så jeg står nu her og ikke rigtigt kan komme længere, og håber der er nogle som har nogle ideer. Jeg kan selvfølgelig bestille et recovery sæt fra Lenovo, men vil det virke når OS disken nu er blevet skiftet ud, så det ikke er samme harddisk som fra fabrikken? Den nye disken er dog Lenovo godkendt, for det var den eneste mulighed der var, hvis jeg ikke ville original disken.

Skal jeg have fat i sælgerne og høre om de kan hjælpe mig, eller findes der en måde jeg kan få computeren til at opføre sig ordentligt igen?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2012 - 22:32 #1
Sæt disken i en anden computer og slet partitionerne og opret nye, så skulle det ikke være noget problem at boote op på win7 DVDén og installere den.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2012 - 22:34 #2
Ps. Og luk så lige dine gamle spørgsmål. http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/lsskaarup
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. september 2012 - 22:50 #3
Man det burde der vel heller ikke være uanset om partitionerne er der eller ej. Installationen ser jo slet ikke diskene.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2012 - 23:10 #4
Kan du se disken i bios? Hvis der er 2 diske i nu, vil jeg foreslå, at tage den ud, som der ikke skal installeres på.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. september 2012 - 00:26 #5
Jeg har ikke lige været inde i bios, men jeg controlleren kan se dem undet boot
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2012 - 00:39 #6
Kan du så ikke bare trykke F11 eller F12 under boot og få en menu hvor du vælger den HDD? Eller sætte disken til den anden mulighed?
Ellers må du i bios og sætte boot til DVD som 1.ste boot.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. september 2012 - 08:47 #7
Det har da ikke noget at gøre med om Windows installationen kan se HDD elelr ej, om den står som 1. boot eller 2.

Under boot kan jeg diskene, når de spinner op. Har jeg en fuld Windows 7 installationscd i, botter den på denne eller hoper den videre til HDD.

Problemet opstår når jeg inde i Windows installationen skal vælge om det er en upgrade eller en fuld installation. Uanset hvad ejg vælger, så kan programmet ikke se diskene. Så kan jeg vælge at indlæse nogle drivere, men det driver disk Lenovo har leveret, kan Windows installationen ikke finde noget på.

Kan du se mit problem?

Jeg er ikke vild med at smide disken i en anden maskine, og slette partitionerne, for hvem siger at Windows installationen kan se disken bagefter, når den ikke kunne inden?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. september 2012 - 10:50 #8
Nå så fik jeg selv løst problemet.

Det slog mig at jeg på en anden pc, kunne se Lenovos recovery partition, og så tænkte jeg at jeg måske den vej kunne lave mig et mediesæt, så jeg ikke skulle bestille et.

Den advarede godt nok ved at sige, at mediet kun kunne bruges på denne pc, og pc'en jeg ville lave mediet på, er ikke samme model og derfor ikke helt identisk.

Men jeg gav det et skud, og det virkede heldigvis. Jeg kunne komme ind i installationspunktet, og den rullede lige så flot Windows ud.

Så der må være sket et eller andet, da jeg lavede den første recovery, som åbenbart fuckede Windows helt op.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2012 - 12:15 #9
Fint:)