Avatar billede Andersltd Nybegynder
17. september 2012 - 14:10 Der er 1 kommentar

en IaaS udbyder søges

Hej cloud entusiaster

jeg leder efter en IaaS udbyder. Jeg vil gerne høre Jeres erfaring og indtryk af flg. udbydere:

De internationale:
Amazon
RackSpace

Jeg har en del kunder i DK som arbejder med revisionsdata, og derfor skal data for disse være placeret inden for dk grænserne. Det er ca. 30% af mine kunder. Amazon/Rackspace virker til at være de helt store, så jeg overvejer at bruge en af dem til de udenlandske kunder, men hvis de danske alternativer nærmer sig de udenlandske, så kunne jeg evt. bare vælge en dansk udbyder at arbejde med. Jeg kommer fra eget datacenter og har ingen erfaring med public clouds, så Jeres 7 cent ville være en stor hjælp.

De danske:
Cloud.dk virker seriøse og meget åbne mht. deres services og produkter. De har også tilvalg af support, hvilket jeg ikke kan finde hos de internationale udbydere uden det koster en arm og et ben. Jeg kender ikke nogen der bruger dem, de virker ikke super store, hvilket kan være både en fordel og en ulempe.

TDC er vist også kommet med noget nyt kaldet Cloud Rack. Produktet virker tilsvarende Cloud.dk i beskrivelsen, men det virker langt mere rodet og ikke åbens eller klart omkring prissætning. Dog har de også priser på deres support og det ser ikek super dyrt ud. Jeg har dog ikke de aller bedste erfaringer med TDC for at være ærlig. Er der nogen der ved mere end jeg gør?

Håber I kan hjælpe mig på vej. Et skridt var at beslutte af gå cloud nu virker det lige så svært at vælge udbyder :)

Mange hilsener,
Anders Kruse
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. september 2012 - 14:18 #1
Hej, Anders.

  Google har jo haft problemer med netop at dokumentere at data forbliver indenfor landegrænserne:
http://borsen.dk/nyheder/it/artikel/1/200810/tilsyn_afviser_kommunes_brug_af_cloud-loesning.html
Spørgsmålet er jo så, om de andre spillere kan levere tilstrækkelig dokumentation?

De bedste hilsner