15. september 2012 - 14:08Der er
9 kommentarer og 1 løsning
matematik - andengradspolynomier og -ligninger
Hej,
Jeg har fået en opgave som lyder således: f(x) = -x^2 - x f(x) = -2x^2 + 98 og jeg skal finde maksima, minima og skæringen med akserne. Men hvordan gør jeg det? Hvad er a, b og c i ligningen???
Først differentierer du EEN gang (således at du får en ligning i første grad ( altså zX + nnn ).
Derefter sætter du ligningen lig = 0 og det giver en løsning med hensyn til X (positiv eller negativ).
(I mere teoretisk har du en vende-tangent (min delestreg) altså hvor ligningen har en stigning på 0 ( dx/dy = 0) .)
Der har du maximum (for hvis din funk. stadig var stigende ville dx/dy > 0 (altså dx/dy større end 0) (eller rettere og faktisk mere korrekt dx/dY <> 0 hvis du inkludere negativ stigning.) )
Hvor din(e) funktioner skærer hhv. X-aksen og Y-aksen ( i et forestillet koordinatsystem ) finder du ved at sætte Y = 0 (og løse ligninge-n / - rne og det samme for X = 0.
PS: Beklager sidste svar om lys-fotoner. Dette er skrevet fra Hamar i Norge.
Titlen er: University Physics, 6. edition Francis W. Sears, Mark Zemansky & Hugh D. Young
Addison Wesley
MIn udgave er 1996
ISBN: 0-201-07199-1
Håber det hjælper.
Den findes nok i en nyere udgave (omend stoffet vil være det samme)
Tak for svaret, men jeg er kun 1g'ere og forstår derfor ikke dit avancerede matematik-sprog. Så kunne du evt. skære det mere ud i pap så det er forståeligt for mig?
har du ikke en lommeregner med graf på - så kan du taste ligningen ind og se, om det stemmer. Eller er håndtegning vejen frem (det er en løsning fra mine unge dage).
Ja, matematik kan være svært. Da jeg i sin tid læste det på teknikum (er tekn. ingeniør) fattede jeg heller ikke ret meget under lære-processen. Senere da jeg beyndte an bruge det - faldt 5-øren ret hurtigt i de 2 to-ører og den ene 1-øre, (eller sagt lidt mer direkte jeg begyndte at fatte hvad det drejede sig om).
MEN:
Een funktion kan du vise som en streg (kurvet eller lige) på et stykke papir. Er den kurvet er den formel, som repræsenterer samme kurve ofte kompliceret, men i læresammenhænge er de ofte (ret) enkle. (De skulle jo nødigt skræmme eleverne væk...)
En kurve har ofte en eller flere "buler" . Vælger du et tilfældigt punkt på kurven (tag eks. et punkt på den opadgående del af kurven) vil du se at afhængig om det er i begyndelsen af kurven eller om det er nær "oppepunktet" af "bulen" vil en linie som er VINKELRET på det valgte punkt have forskellig stigning.
I "bulens oppepunkt" vil linien være vandret (og dermed ingen forøgelse i stigningen. I begyndelsen af kurven vil stigningen være (relativ) stor.
Husk at stigning defineres som : ( X2 - x1) / (y2 - y1) hvor Xn (n = 1, 2) (VANDRET) og første og sidste målepunkt på linien. Ditto for Y (LODRET).
Prøver at finde et link som kan vise det bedre grafisk.
PS: Held og lykke i fremtiden og tak for hils'nen til svigerfar...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.