Avatar billede FrederikTH Nybegynder
13. september 2012 - 11:25 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Farv celler mellem to stykker tekst

Hej. Jeg har et regneark der selv udfylder nogle celler med tekst på baggrund af indtastninger i et andet ark. Der er som regel et par cellers mellemrum mellem hver celle med tekst. Jeg vil nu gerne have farvet cellerne mellem to celler med tekst (cellerne med tekst). Hvordan gør jeg det?

Eksempel: I celle a1 står teksten "X", i celle d1 står teksten "Y". Jeg vil gerne have farvet a1:d1.

Vh,

Frederik
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
13. september 2012 - 11:53 #1
Hej Frederik,

Du skal kigge lidt nærmere på conditional formatting/betinget formattering.

I celle E1 kan du lave en nøgle der hedder: =A1&"_"&D1, hvilket vil give "X_Y" i celle E1.

Nu kan du markere området og gå i conditional formatting. Her kan du lave en formel der hedder, hvis E1 = X_Y så skal B1:C1 gøres din farve.

Giver det mening?
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
13. september 2012 - 12:40 #2
Jeg har rodet en del rundt med betinget formatering, men syntes ikke helt jeg kunne få det til at se ud som jeg gerne ville. Det jeg mangler at finde ud af er hvordan jeg skriver "Hvis E1=X_Y så skal A1:D1 farves" som en formel eller i VBA. Problemet består nemlig i at jeg har et ark der går fra G4 til AV60, 9 forskellige tekst koder  og jeg på forhånd ikke ved hvilke celler (mellem G4:AV60) teksten popper op i.
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
13. september 2012 - 13:10 #3
OK. Skal B1:C60 farves hvis der blot står noget i kolonne A og D:AV?
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
13. september 2012 - 13:20 #4
Nej. Cellerne skal farves vandret (fx A1:d1). Står der fx "P" i cellen A1 og "O" i cellen D1 skal A1:D1 farves. Det besværlige er at jeg ikke ved hvilken kode/bogstav der står i hvilken celle samt hvor langt der er mellem de enkelte celler med indhold.
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
13. september 2012 - 13:30 #5
Ah du er ude i en dynamisk range. Så skal du kigge lidt på en on_change event. God fornøjelse
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
13. september 2012 - 13:34 #6
Yes, der har jeg også været. Problemet er jeg ikke helt kan gennemskue hvordan koden skal se ud for den både tjekker hvad der står i cellerne, beregner afstanden mellem to celler der skal farves og så farver de to celler og alt derimellem.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2012 - 15:08 #7
Vil der altid stå tekst i to kolonner og kun i to.
Har det nogen betydning hvilken tekst der står?

I bekræftende fald, specificer hvilken.

Hans
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
13. september 2012 - 15:27 #8
Nej og ja.

Det drejer sig om et område af et regneark der er 42 kolonner bredt og 60 rækker langt, hvor der i alle celler i området kan optræde en tekstkode på en eller to bogstaver. Der er 10 forskellige tekstkoder. I princippet kan alle cellerne være tomme eller alle cellerne kan indholde tekstkode.  Det jeg så skal bruge er en makro eller formel til betinget formatering, der skal kunne farvelægge én tekstkode og alle cellerne mellem den celle og den næste celle der indeholder tekst (altså alle tomme celler i mellem). Dette skal kun gøres vandret.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2012 - 16:21 #9
Hvis du vil kan du sende filen til
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
med en klar opgavebeskrivelse og eksempler på ønskede resultater, så skal jeg forsøge.

Hans
Avatar billede store-morten Ekspert
13. september 2012 - 22:36 #10
Måske:
Sub test()
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells
      If c.Value = "x" Then Start = c.Address
      If c.Value = "y" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 3
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
Rk = Rk + 1
Next i
End Sub

Eller:
Sub test2()
Rk = 4
Dim Svar1 As String
Dim Svar2 As String

    Svar1 = InputBox("Fra?")
    Svar2 = InputBox("Til?")

For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells
      If c.Value = Svar1 Then Start = c.Address
      If c.Value = Svar2 Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 3
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
Rk = Rk + 1
Next i
End Sub
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
14. september 2012 - 10:33 #11
test ser ud til at være noget i den retning. Jeg får dog nok først mulighed for at tjekke den på mandag. Jeg melder tilbage :)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2012 - 11:19 #12
Du skriver:

.. I princippet kan alle cellerne være tomme eller alle cellerne kan indholde tekstkode.  Det jeg så skal bruge er en makro eller formel til betinget formatering, der skal kunne farvelægge én tekstkode og alle cellerne mellem den celle og den næste celle der indeholder tekst (altså alle tomme celler i mellem). Dette skal kun gøres vandret.

Hvis, jf. ovenstående, for eksempel A1 indeholder "P" og D1 indeholder "O" hvilket også N1 gør. Er det så området A1:D1 der skal farves eller er det A1:N1?

I sidstnævnte tilfælde kan du bruge denne formel under betinget formatering (for række 1)

=(KOLONNE()>=MIN(HVIS($A1:$AP1<>"";KOLONNE($A1:$AP1))))*(KOLONNE()<=MAKS(($A1:$AP1<>"")*KOLONNE($A1:$AP1)))

Hans
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2012 - 11:32 #13
Formlen i #12 tester ikke på om der står for eksempel "P", kun på om der står et eller andet. Dette kan selvfølgelig let ændres, men du har jo ikke specificeret noget om, hvad forskellige tekstkoder skal resultere i.

Hans
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
14. september 2012 - 11:40 #14
Forskellige tekstkoder skal bare resultere i forskellige farver
Avatar billede store-morten Ekspert
14. september 2012 - 15:35 #15
Sub test2()
Rk = 4
Dim Svar1 As String
Dim Svar2 As String
Dim Svar3 As String
Dim CorrectAnswer As Boolean

    Svar1 = InputBox("Fra?")
    Svar2 = InputBox("Til?")
    Do
    Svar3 = InputBox("Farve kode?" & vbTab & "0 til 22" & vbTab & Fejl _
          & vbCrLf & vbCrLf & _
          "0 = Tom" & vbTab & vbTab & "1 = Sort" & vbTab & vbTab & "2 = Hvid" & vbCrLf & _
          "3 = Rød" & vbTab & vbTab & "4 = KnaldGrøn" & vbTab & "5 = Blå" & vbCrLf & _
          "6 = Gul" & vbTab & vbTab & "7 = Pink" & vbTab & vbTab & "8 = Turkis" & vbCrLf & _
          "9 = Rødbrun" & vbTab & "10 = Grøn" & vbTab & "11 = Mørkeblå" & vbCrLf & _
          "12 = Olivengul " & vbTab & "13 = Violet" & vbTab & "14 = Blågrøn" & vbCrLf & _
          "15 = Grå 25%" & vbTab & "16 = Grå 50%" & vbTab & "17= Støvet Blå" & vbCrLf & _
          "18 = Blomme " & vbTab & "19 = Støvet Gul" & vbTab & "20 = Blegturkis" & vbCrLf & _
          "21 = Støvet Violet" & vbTab & "22 = Støvet Lyserød")
    If Svar3 > 0 And Svar3 < 23 Then
            CorrectAnswer = True
            'MsgBox "Det er flot - du valgte rigtigt!"
        Else
            CorrectAnswer = False
            Fejl = "<-- HUSK"
        End If
    Loop Until CorrectAnswer

For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells
      If c.Value = Svar1 Then Start = c.Address
      If c.Value = Svar2 Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = Svar3
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
Rk = Rk + 1
Next i
End Sub
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
17. september 2012 - 10:59 #16
Så er jeg tilbage. Store-Morten, dit svar ser rigtig godt ud, der er dog nogle få problemer. For det første skal jeg ikke bruge tekstboksen, det skal ske automatisk. Helst igennem Worksheet_change.

For det andet så skal den kun farve vandret, altså i rækker. I min test farver funktionen også lodret. Dette opstår sandsynligvis fordi  der enkelte steder ikke står et "X" som den første tekstkode eller et "Y" som den sidste.

For det tredje skal jeg bruge fire forskellige farvelægninger. Alle celler der indeholder og ligger mellem P, O og U skal være røde. Alle celler der indeholder og ligger mellem U og A skal være gule. Alle celler der indeholder og ligger mellem PK og K skal være grønne. Og alle celler der indeholder og ligger mellem I, KS og D skal være grå. Dette er igen kun gældende per række.

Håber det giver mening,

Vh Frederik
Avatar billede store-morten Ekspert
17. september 2012 - 15:59 #17
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Not Intersect(Range("G4:AV60"), Target) Is Nothing Then

'U - A = Gul
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "U" Then Start = c.Address
      If c.Value = "A" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 6
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'P - O og U = Rød
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "P" Then Start = c.Address
      If c.Value = "O" Or c.Value = "U" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 3
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'PK - K = Grøn
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "PK" Then Start = c.Address
      If c.Value = "K" Or c.Value = "U" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 4
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'I - KS og D = Grå
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "I" Then Start = c.Address
      If c.Value = "KS" Or c.Value = "D" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 15
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

End If
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
17. september 2012 - 18:39 #18
Lidt rettelser
U - A = Gul, men farvede også A - U gul.
P - O og U = Rød, også modsat.
PK - K = Grøn tog PK - U med og farvede grøn, også modsat.
I - KS og D = Grå, også modsat.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Not Intersect(Range("G4:AV60"), Target) Is Nothing Then
Range("G4:AV60").Interior.ColorIndex = 0

'U - A = Gul
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":Q" & Rk).Cells

      If c.Value = "U" Then Start1 = c.Column
      If c.Value = "U" Then Start = c.Address
      If c.Value = "A" Then slut1 = c.Column
      If c.Value = "A" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If Start1 < slut1 Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 6
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'P - O og U = Rød
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "P" Then Start2 = c.Column
      If c.Value = "P" Then Start = c.Address
      If c.Value = "O" Or c.Value = "U" Then slut2 = c.Column
      If c.Value = "O" Or c.Value = "U" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If Start2 < slut2 Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 3
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'PK - K = Grøn
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "PK" Then Start3 = c.Column
      If c.Value = "PK" Then Start = c.Address
      If c.Value = "K" Then slut3 = c.Column
      If c.Value = "K" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If Start3 < slut3 Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 4
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'I - KS og D = Grå
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "I" Then Start4 = c.Column
      If c.Value = "I" Then Start = c.Address
      If c.Value = "KS" Or c.Value = "D" Then slut4 = c.Column
      If c.Value = "KS" Or c.Value = "D" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If Start4 < slut4 Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 15
      Start = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Start = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

End If
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
17. september 2012 - 22:26 #19
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Not Intersect(Range("G4:AV60"), Target) Is Nothing Then
Range("G4:AV60").Interior.ColorIndex = 0

'U - A = Gul
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "U" Then Kol_U = c.Column
      If c.Value = "U" Then Start = c.Address
      If c.Value = "A" Then Kol_A = c.Column
      If c.Value = "A" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If Kol_U < Kol_A Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 6
      Kol_U = Empty
      Start = Empty
      Kol_A = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Kol_U = Empty
      Start = Empty
      Kol_A = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'P - O og U = Rød
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "P" Then Kol_P = c.Column
      If c.Value = "P" Then Start = c.Address
      If c.Value = "O" Or c.Value = "U" Then Kol_O_U = c.Column
      If c.Value = "O" Or c.Value = "U" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If Kol_P < Kol_O_U Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 3
      Kol_P = Empty
      Start = Empty
      Kol_O_U = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Kol_P = Empty
      Start = Empty
      Kol_O_U = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'PK - K = Grøn
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "PK" Then Kol_PK = c.Column
      If c.Value = "PK" Then Start = c.Address
      If c.Value = "K" Then Kol_K = c.Column
      If c.Value = "K" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If SKol_PK < Kol_K Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 4
      Kol_PK = Empty
      Start = Empty
      Kol_K = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Kol_PK = Empty
      Start = Empty
      Kol_K = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

'I - KS og D = Grå
Rk = 4
For i = 1 To 57
For Each c In Range("G" & Rk & ":AV" & Rk).Cells

      If c.Value = "I" Then Kol_I = c.Column
      If c.Value = "I" Then Start = c.Address
      If c.Value = "KS" Or c.Value = "D" Then Kol_KS_D = c.Column
      If c.Value = "KS" Or c.Value = "D" Then slut = c.Address
      If Not Start = Empty And Not slut = Empty Then
      If Kol_I < Kol_KS_D Then
      Range(Start, slut).Interior.ColorIndex = 15
      Kol_I = Empty
      Start = Empty
      Kol_KS_D = Empty
      slut = Empty
      End If
Next c
      Kol_I = Empty
      Start = Empty
      Kol_KS_D = Empty
      slut = Empty
Rk = Rk + 1
Next i

End If
End Sub
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
19. september 2012 - 10:26 #20
Hej Store-morten,

Beklager jeg først har svaret nu.

Mange tak for dit svar :) Det virker - næsten! Den mangler stadig at farvelægge nogle steder (fx mellem KS og I, O og BC). Jeg prøver at arbejde lidt videre med det selv. Det skulle være til at finde ud af (håber jeg)

Desuden så virker Worksheet_change åbenbart ikke når ændringen kommer fra en formel der henviser til et andet ark, hvilke jeg ikke lige var klar over. Kan man få Worksheet_change til at farvelægge noget i et andet ark? Jeg har nemlig et data ark (hvor der sker indtastninger) og et "illustrationsark" hvor der skal farvelægges. Mine tekstkoder kommer frem i illustrationsarket på baggrund af indtastninger i dataarket.

Vh,

Frederik
Avatar billede FrederikTH Nybegynder
19. september 2012 - 11:05 #21
Med udgangspunkt i Mortens kode har jeg fundet ud af farvelægning selv. Hvis der er nogen der har en ide til mit worksheet_change problem er de meget velkomne til at skrive :)

Morten; smid et svar, så får du point!
Avatar billede store-morten Ekspert
19. september 2012 - 16:38 #22
Kan man få Worksheet_change til at farvelægge noget i et andet ark?
Prøv:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Ændres til:

Sub farveLæg()
2. linie slettes
If Not Intersect(Range("G4:AV60"), Target) Is Nothing Then <-- slettes

'Noget kode

og 2. sidste linie slettes:
End If <-- slettes
End Sub

Kode på Ark der kalder farveLæg makro:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      If Not Intersect(Range("G4:AV60"), Target) Is Nothing Then 'ret område til
      Call Ark1.farveLæg
      End If
End Sub