Avatar billede Matekick Nybegynder
13. september 2012 - 11:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sikring af online dokumenter - PHP

Hejsa alle sammen.
Jeg har en online portal, hvor man logger ind, og derved har adgang til nogle dokumenter.
Mest pdf dokumenter og word dokumenter, og pdf dokumenter er sat til, at de kun skal vises i browseren, da det er mest til informations behov, at dokumenterne er tilgængelige.

Har så lige opdaget, og det er selvfølgelig en stor fejl for min side af, at dokumenterne er tilgængelige for alle via. URL linket.
Så hvis man kopiere linket, kan man altid få adgang til dem.

Er der en smart måde, at sikre at dette ikke er muligt?
Så man kun kan åbne dokumenterne, på websitet.
Websitet kører på Php og Mysql.

På forhånd tak.
Matias
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. september 2012 - 11:29 #1
Der er flere metoder:

* .htaccess
* Læg filerne uden for www-roden
* Tjek om man kommer fra den side du linker FRA
* Osv osv.
Avatar billede Matekick Nybegynder
13. september 2012 - 11:33 #2
Har også hørt om den metode, til at lægge filerne ude fra roden, men der jeg er gået lidt i stå, er at få lov til at linke over til dem, så man stadig kan hente dem.
For lov til at vise filerne, men når jeg prøver at åbne dem på portalen, siger den at linket er in korrekt, da den ikke kan vise linket i browseren.

[b]Kan du uddybe den her? [b/]
Tjek om man kommer fra den side du linker FRA
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2012 - 23:17 #3
Hvis filerne er lagt et sted hvor de ikke kan hentes direkte, saa skal du have en PHP side som henter dem. Og i den PHP side kan du checke om de skal have adgang eller ej.
Avatar billede lauge Nybegynder
14. september 2012 - 06:46 #4
Mit råd er KUN at lægge dem uden for www-roden.
De andre råd virker også, men en dag hvis en eller anden ændre i noget kode (fx htaccess) og får ændre på din sikkerhed, så er der direkte hul igennem igen.

Så det er mere sikkert at kode det så det ligger uden for www-roden.

Bare min erfaring :-)

Hilsen
Peter Lauge
WordPress Konsulent
www.pixelhuset.dk
Avatar billede Matekick Nybegynder
14. september 2012 - 08:55 #5
Hejsa Alle Sammen.
Tusinde tak for alle jeres svar.

Er der nogen, som eventuelt kan linke videre, til noget guide orienteret over i mod at linke ud fra www-roden?

Fordi mit problem er, at jeg for lov til at vise filerne i PHP koden, men i det jeg vil åbne den, kommer den op med fejl, om at linket er in korrekt.

Hvad er det helt præcis, man skal "fortælle" php'en, før at den for lov til at åbne filerne fra en mappe ude fra www-roden?
Avatar billede Matekick Nybegynder
14. september 2012 - 12:02 #6
For at forklarer lidt nærmere, hvordan det er bygget op.
Jeg har en side, hvor filerne vises (Filview.php).
på siden Filview, er der en php include, som includer filen (FILER.php), som for siden til at fremvise filerne.
Ingen af disse filer er tilgængelige for eksterne.
Men problemet er at scriptet kun henviser til filerne, og derved kommer stien udenom php filerne.
Så istedet for fil URL hedder www.blabla.dk/blabla/Filview.php/filnavnblablalba.doc
så ender filen med at hedde: www.blabla.dk/blabla/ELEVFILER/filnavn.doc.
Og det er så dette URL, man så desværre kan kopiere.
Kan også godt være at jeg skal finde et helt andet script til at bruge.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. september 2012 - 15:16 #7
Du skal linke som:

get.php?file=foobar.pdf
Avatar billede Matekick Nybegynder
19. september 2012 - 11:11 #8
Hejsa Arne.

Kan sagens følge din tankegang, med at den skal igennem filen get.php, og derved for man sikkerheden der.

Men har endnu ikke lykkes mig at kunne lave scriptet korrekt om.
Har så forsøgt at søge på forskellige scripts, som man kunne købe.

Har endnu ikke fundet nogen scripts, som kører det igennem filen, for at tjekke :-(

Nogen her, som kender en god side til information til dette?

På forhånd tak.
Matias
Avatar billede Matekick Nybegynder
08. januar 2013 - 12:43 #10
lukker