Avatar billede omer1345 Nybegynder
12. september 2012 - 21:12 Der er 5 kommentarer

Programmering- Procent regning

Hej experter Jeg er ny til programmering på visual basic og er stødt ind på en problem, som jeg ikke rigtig kan finde ud af.

Jeg har lavet et program der beregner, når en sæde koster 146kr stk, hvor meget koster fx.120 stk. og det samme med en anden sæde der koster fx.175 kr stk, hvor meget koster flere. her til har jeg fundet ud af.

Men nu skal jeg til at beregne hvor mange procent tilsammen, sæderne udgøre af det totale beløb af sædernes pris. PRoblemet er ligemeget hvad jeg taster ind, bliver resultatet "100%".

please hjælp mig.. her er min kode

' først har vi vores input fra TxtIalt.text
        Dim indtægt_ialt As Double = TxtIalt.Text

'Derefter laver vi variabler for hver sæde for at beregne procent værdien for hver sæde
        Dim resultat_af_orkestra_sæde_procent As Double
        Dim resultat_af_Gulv_sæde_procent As Double
        Dim resultat_af_Altan_sæde_procent As Double

'så laver vi en variabel for output
        Dim resultat_ialt_af_sæder_procent As Integer

'Efterfølgende har vi her en process der beregner hvor mange procent hver sæde udgøre af hele beløbet(Altså det beløb i TxtIalt.text)

  resultat_af_orkestra_sæde_procent = (resultat_orkestra / indtægt_ialt)
        resultat_af_Gulv_sæde_procent = (resultat_Gulv / indtægt_ialt)
        resultat_af_Altan_sæde_procent = (Resultat_Altan / indtægt_ialt)

  ' Så har vi her endelige vores output

resultat_ialt_af_sæder_procent = (resultat_af_orkestra_sæde_procent) + (resultat_af_Gulv_sæde_procent) + (resultat_af_Altan_sæde_procent)

' Og outputtet bliver printer ud på LblProcent.text(Label)
        LblProcent.Text = resultat_ialt_af_sæder_procent.ToString("P1")
Avatar billede AnyFellow Mester
13. september 2012 - 08:25 #1
Jeg vil starte med at sige jeg ikke er en haj til visual basic, men som jeg ser dine regnestykker vil det vel altid give 100%.

Du viser ikke alle dine regnestykker, men ud fra det du viser, laver du en samlet indtægt baseret på hvor mange sæder du sælger i de 3 grupper.

I "resultat_ialt_af_sæder_procent" lægger du procenterne for de 3 grupper sammen, hvilket selvfølgelig vil give 100%, idet den samlede indtægt er baseret på antallet af sæder i de 3 grupper.

Hvorfor forventer du ikke at dette give 100%?
Avatar billede omer1345 Nybegynder
13. september 2012 - 09:10 #2
Hej..hvad skal jeg så gøre. eller retter hvordan beregner man så procent værdien af hver sæde og og procent værdien tilsammen.
Avatar billede AnyFellow Mester
13. september 2012 - 09:29 #3
Er ikke helt klar over hvad du forsøger

Hvis du har følgende antal sæder i salen:
Orkestra - 100 stk. (200 kr. pr. stk., 20.000 kr. for alle)
Gulv - 350 stk. (150 kr. pr. stk., 52.500 kr. for alle)
Altan - 50 stk. (250 kr. pr. stk., 12.500 kr. for alle)
Samlet pris hvis alle sæder er solgt: 85.000 kr.

Hvis der er udsolgt, vil indtægter for hver gruppe udgøre:
Orkestra - 20.000/85.000 = 23,5 % af den samlede indtægt
Gulv - 52.500/85.000 = 61,8 % af den samlede indtægt
Altan - 12.500/85.000 = 14,7 % af den samlede indtægt
I alt 100%

Hvis der ikke er udsolgt:
Orkestra - 75 sæder solgt - 15.000/85.000 = 17,6 %
Gulv - 250 sæder solgt - 37.500/85.0000 = 44,1 %
Altan - 40 sæder solgt - 10.000/85.000 = 11,7 %
I alt 73,4 %
Du har altså samlet set solgt 73,4 % af sæderne og dermed har du stadig 26,6 % ledige sæder. De sæder du har solgt har genereret 73,4 % af salens samlede mulige indtægt.
Avatar billede omer1345 Nybegynder
13. september 2012 - 10:03 #4
Ahaa...nu fatter jeg det...så min regning var rigtig...når jeg plusser dem alle sammen så giver det 100 %.
Det bare fordi jeg laver nogen prøver som står på engelsk , har misforstået spørgsmålene. Jeg skal altså ikke plusse procenterne sammen.
Men kun finde ud af hvad hver sæde udgøre i procent.

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede AnyFellow Mester
13. september 2012 - 10:13 #5
Selv tak.

Svar :)