Avatar billede LouPeu Nybegynder
12. september 2012 - 14:24 Der er 3 kommentarer

Facebook-quiz app - hvordan gør jeg det muligt at dele resultat på brugers væg?

Jeg er i gang med at lave en lille quiz på Facebook hvor man se hvilken figur fra en børnebogsserie man ligner mest. I kan se den her: https://www.facebook.com/forlagetbabu/app_471991576163640 (it is in Danish).

Efter at have svaret på spørgsmålene får brugeren resultatet og så ville jeg gerne gøre det muligt for brugeren at dele resultatet på sin væg. Hvis det ikke er muligt eller for besværligt vil jeg bare gøre det muligt at de kan dele at de bruger quiz appen.

Appen er skrevet i php og jeg har tilføjet koden fra Facebook Developers til at "prompt users to publish" herfra: https://developers.facebook.com/docs/channels/:

<div id="fb-root"></div>
      <script src="http://connect.facebook.net/en_US/all.js">
      </script>
      <script>
        FB.init({
            appId:'YOUR_APP_ID', cookie:true,
            status:true, xfbml:true
        });

        FB.ui({ method: 'feed',
            message: 'Facebook for Websites is super-cool'});
      </script>

Denne kode virker - der kommer et vindue op hvor brugeren kan dele på sin væg og selv skrive en besked. Problemet er at dette vindue popper op før man har en chance for at læse resultatet. Hvordan løser jeg det? Har jeg sat koden for vinduet for tidligt ind? Kan jeg sætte en tidsrestriktion på der gør at den først dukker op efter et par sekunder? Eller kan jeg directe brugeren tilbage til resultatet efter at have postet?

Jeg sætter pris på al hjælp!
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2012 - 15:37 #1
Altså i det øjeblik du kalder :

FB.ui({ method: 'feed',
            message: 'Facebook for Websites is super-cool'});

kommer der jo en popup, hvis du vil tidsstyre skal du kigge på javascrip's setTimeout(function(){alert("WEEE der er gået 3 sec")}, 3000).

Dog vil jeg på det kraftigste lade det være en option, drop de popup vinduer hvis ikke brugeren klikker "Jeg vil gerne dele".
Avatar billede LouPeu Nybegynder
12. september 2012 - 15:47 #2
Hej Jokkejensen

Jeg vil egentlig også gerne undgå pop-up vinduer, men det virker bare som om det er måden man kan dele indhold på. Kender du en måde hvor man kan have en share-knap eller lignende på resultatsiden?
Avatar billede jokkejensen Novice
13. september 2012 - 00:44 #3
Jeg har selv været igennem en del større konkurrencer på facebook, og erfaring/test/undersøgelser af adfær siger mig at brugere gider ikke dele en skid med mindre det er relevant.

Dvs hvis man ikke vinder gider man ikke dele, har man derimod vundet et lod har man større interesse - giv derfor altid brugen en årsag til at dele.

Mere aggressivt kan man i sine app settings bede brugeren om lov til at poste til deres væg, dvs de ikke er klar over hvad man poster - noget 60-70% af facebooks brugere ikke aner eller er ligeglad med finder sted.

skulle du lave en knappe ville den se sådan her ud:

<a href="#" onclick="FB.ui({ method: 'feed',            message: 'Facebook for Websites is super-cool'});return false;" >Del med venner</a>

vh