Avatar billede bdef Novice
08. september 2012 - 11:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ubenyttet RAM

Min 2008r2/x64 melder at den kun bruger 3,19GByte ram, men jeg har 5GByte installeret.

Jeg har søgt på problemet og nogle siger at man skal undersøge om ens bundkort/chipsæt kan udnytte mere end 4. Mit chipsæt er Intels P965, så det burde ikke være problemet.

Andre steder skrives der at det kan være de pysiske enheder man har installeret. Jeg har et gammelt 32MByte grafikkort, ud over bundkortets indbyggede netkort, sata controler m.m.

Nogle derude som har en idé inden jeg smider penge i at bytte de 2 stk 512MByte ud med 2 stk 2Gbyte. Det vil være surt at ha' 8GByte og stadig kun udnytte 3,19GByte ram.

Tak
08. september 2012 - 12:29 #1
Hvilket Styresystem ?

(Hvis det 'kun' er 32 bit styresystem, så kan du netop kun 'se' de nævnte 3.X Gb RAM. Ellers skal det være 64 bit syrtesystem...)
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2012 - 13:52 #2
Karise har ret, hvis dit styresystem er 32bit, ja så er det, som du selv skriver, at smide penge ud ved køb af andre ram.
Avatar billede bdef Novice
08. september 2012 - 14:31 #3
Skrev det kun ikke så tydeligt, men det er en Windows Server 2008R2 x64, altså 64 bit udgaven.

Min bærbar har 4GB RAM og 3,48GB er tilrådighed, mens mit mediecenter har 4GB og kan bruge de. 3,62GB. Begge kører Windows 7 i 64 bit udgave. Jeg synes det er meget at min server taber 1½ BGyte et sted, mens de to andre maskiner ligger noget lavere. Måske man skulle prøve at flå de 2 stk 512 MByte kredse ud for at se om der så bliver mindre tilrådighed eller det samme?
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2012 - 15:11 #4
Prøv at se hvad dette lille program siger om dine ram:
http://www.softpedia.com/progDownload/CPU-Z-Download-6980.html
Se under Memory og SPD.
Avatar billede bdef Novice
10. september 2012 - 17:18 #5
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal lede efter, omend det er et fedt lille program.
Jeg har prøvet følgende:
1) Taget de 2*512MByte ud og bootet.
  Her siger CPU-Z at der er 4GByte installeret og jeg kan ifølge
  windows bruge 3,19GByte
2) Installeret 2*2GByte efstra og bootet.
  Her siger CPU-Z at der er 8GByte installeret og jeg kan ifølge
  windows bruge 3,19GByte

Selv BIOS siger den rigtige mængde. Tager jeg system oplysningerne siger den:
CPU: Pentium(R) dual-core E5400
Installet mem: 8,00GB (3,19GB usable)
System type: 64-bit operating system
windows edition: Windows server 2008R2 Service Pack 1
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
11. september 2012 - 10:21 #6
Eftersom det er en win 2008 R2, er den altid 64 bit.
Prøv eventuelt at:
skrive 'msconfig' i start menuen. kvitter.
På fanen Boot er der en advanced options, klik på den.
Hvis der er et flueben i 'Maximum memory' så fjer det og genstart.
Avatar billede bdef Novice
11. september 2012 - 10:28 #7
Det trick har jeg også lige fundet på et engelsksproget forum og glæder mig til at komme hjem (er på job nu) og teste det. Jeg håber det er det.

Jeg har også lige læst i mit bundkorts brugsanvisning at der kan være problemer med mere en 4 GByte ram på 32 bit OS, men der ikke er problemer på 64 bit OS. Dermed må bundkortet understøtte det, men hvorfor skulle windows system ellers også kunne fortælle mig hvormeget RAM der faktisk er installeret og så nægte at bruge det, hvis det var OS eller bundkort som ikke understøttede det.

Jeg håber meget det hjælper :-)
Avatar billede bdef Novice
11. september 2012 - 12:49 #8
Problemmet er løst.

Dog ikke med det trick som du nævnte. Når jeg skrev en mængde RAM, så blev den ved med at foreslå 256 eller 1024 og efter hver genstart havde jeg mine normale 3 GByte.
I det skriv jeg nævnte oven over nævnte de memory remap, så den slog jeg til og det virkede. Jeg har nu 5119MByte tilgængelig og det er en del mere end jeg havde regnet med, så jeg venter nok lidt inden jeg køber mere RAM :-)

Kom med point jer som har kommet med gode ideer.
Avatar billede bdef Novice
11. september 2012 - 12:49 #9
point = svar :-D
Avatar billede bdef Novice
26. september 2012 - 21:29 #10
hmm .. lukker fordi jeg skal. Vil hellere af med lidt point for hjælpen :-)