Avatar billede hcthorsen Praktikant
08. september 2012 - 09:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

"Skrivebeskyt" formular ved markering i afkrydsningsfelt

Hej eksperter! Jeg kunne godt tænke mig at skrivebeskytte felterne i en formular, når jeg vinger af i et afkrydsningsfelt - "Færdigregistreret", check! Kan det lade sig gøre?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
08. september 2012 - 10:03 #1
Du kan lave en funktion der Enabler/disabler alle dine kontroller baseret på værdien i et felt ja

Jeg mener at huske at jeg har set noget i mit arkiv der minder om det. Jeg er på camping nu, men jeg vil godt prøve at se om jeg kan finde det når jeg kommer hjem igen hvis ikke du har fundet en løsning inden
Avatar billede mugs Novice
08. september 2012 - 10:07 #2
hugo er inde på det rigtige, men jeg vil så mene, at koden skal indsættes både i "Ja" feltet og i formularens current event.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
08. september 2012 - 10:21 #3
Jeg er med på at det sådan noget jeg skal ud i, men jeg er stadig på level 1 med mine programmerings-skills, så jeg er bange for at jeg har brug for noget mere konkret:-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
08. september 2012 - 10:26 #4
Jeg var lige ved at checke på min medbragte laptop og jeg fandt en database hvor jeg havde brugt nedenstående

Private Sub LockControls()

Dim ctl As Control

For Each ctl In Me.Controls
  If (ctl.ControlType = acTextBox) Then
    ctl.Enabled = Not Me.chkClosed
  End If
Next ctl

End Sub

Jeg kalder den på formens OnCurrent og på min checkboks' OnChange

Læg marke til at det kun er tekstboxe som denne låser - det har jeg gjort for at jeg ellers også låser checkboxen og dermed ikke kan låse mine data op igen. Plus det faktum at man ikke kan disable den kontrol der er aktiv.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
08. september 2012 - 10:40 #5
Jeg har lige rettet lidt i tingene i en lille eksempel db så send mig lige din mailadresse, så skal jeg sende dig den.
Så kan du se hvordan det kan laves.

(det gælder selvfølgelig også andre der måtte være interesserede)
Avatar billede hcthorsen Praktikant
08. september 2012 - 11:26 #6
Man kan også gøre som beskrevet her:

http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1104279

men jeg ville gerne have et afkrydsningsfelt for hver post
Avatar billede hcthorsen Praktikant
08. september 2012 - 11:29 #7
Hej Hugo! Den vil jeg gerne se.

spamhcthorsen@gmail.comspam
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
08. september 2012 - 15:48 #8
Den famøse lille db med eksempel på indtastningslås er afsendt til dig.
Håber du kan få noget ud af det. Ellers skriver du bare.

Jeg ved ikke hvor avanceret Access du har lavet, men det her virker hvis du bare kopierer koden fra Module1 over i et kodemodul i din db.
På formen kalder du LockControls Me  (Me er altid navnet på aktuelle form) på OnCurrent eventen og på din checkbox' OnClick event - så spiller det.

Den eneste hage der er, er at den post du arbejder på vil du også kunne låse op igen med det samme. Det hænger sammen med at man ikke kan låse den kontrol der har focus. Men det kan du nu nok leve med tror jeg
Avatar billede hcthorsen Praktikant
09. september 2012 - 09:37 #9
Tak tak. Har desværre ikke tid til at kigge på det før i morgen.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
09. september 2012 - 21:57 #10
Det virker altså ikke når jeg sætter det ind i min DB. Den kommer med en fejl 2465. Kan det være fordi jeg også har subforms?
Avatar billede hcthorsen Praktikant
10. september 2012 - 09:51 #11
Har du for øvrigt set på den anden løsning jeg linker til ovenfor. Den fungerer egentlig også fint. I den løsning opretter man en "Edit" knap som man skal trykke på for at låse op for redigering. Det passer egentlig fint til mit behov. Det jeg gerne vil opnå er, at man ikke komme til at ændre i indtastede data, når man bladrer igennem posterne. Der er bare det problem ved den løsning, at jeg ikke kan se min subform, hvis der ikke allerede er tastet data i den - mærkeligt.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
20. september 2012 - 11:06 #12
Havde jeg ikke set nej

Du kan evt. prøve at sende din db til mig med beskrivelse af hvilken form det er du gerne vil opnå resultatet i. Så kan jeg godt prøve at se på det for dig.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
01. oktober 2012 - 15:16 #13
Hej Hugo!

Beklager det sene svar, men jeg har ret travlt i øjeblikket. Jeg tror jeg er blevet llidt lun på den anden løsning som jeg selv linker til ovenfor. Vil du ikke sende et svar, så får du point for dit venlige arbejde:-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
01. oktober 2012 - 16:30 #14
Det kan jeg da godt
Og om du bruger den ene eller den anden metode til at låse din form betyder mindre. Bare du får det ønskede resultat.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
03. oktober 2012 - 12:07 #15
Mange tak for point