Avatar billede Stepahead Nybegynder
06. september 2012 - 14:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

trække oplysninger fra en valuelist

Dette er garanteret et af disse "nå ja, selvfølgelig" spørgsmål.

Men, jeg sidder med en simpel FM database til administration af medlemmer. Under oprettelse af dem vælger man postnummeret fra en Value list. I samme layout vil jeg gerne have en optælling over hvor mange medlemmer der er fra hver postnummer.
Jeg har været igennem diverse bøger der giver en lang kode og oprettelse af nye layouts med autogenereret serienumre og tænker det må kunne gøres simpelt.
Forslag modtages meget gerne..

Hilsen Christian

Nb. Jeg sidder med en Filemaker Pro Adv 11
Avatar billede zordesign Nybegynder
06. september 2012 - 14:52 #1
Du skal en tur omkring File > Manage Database. Her skal du ind i relationsgrafen og lave en ny relation fra medlemmer til en ny table occurense baseret på medlemmer. Relationen mellem de to skal være, at postnummer matcher postnummer. Dermed har du en relation, der for hvert enkelt medlem viser, hvor mange medlemmer der (inklusive dette medlem) er med samme postnummer.

Herefter skal du tilføje et nyt, beregnet felt i medlemmer-tabellen, som er Count( postnr ) i den nye, relaterede table occurence. Du tæller med andre ord, hvor mange postnumre der er for de relaterede medlemmer.

Så er du klar til at vise det nye beregnede felt inde på dit medlemslayout.

Jeg håber, det var forklaring nok ;)

- André
Avatar billede Stepahead Nybegynder
06. september 2012 - 15:18 #2
Hej André,

Tak for dit hurtige svar. I "relationships" har jeg nu to tables med relation fra "postnr" til "postnr" I det oprindelige table har jeg lavet et kalkulationsfelt der tager data fra det nye table med denne funktion "Count ( Postnr )"
Men dette giver mig kun resultatet 1

Nogen gode forslag hertil ?
Hilsen Christian
Avatar billede zordesign Nybegynder
06. september 2012 - 16:04 #3
Hej Christian

Ud over den lille mulighed der er for, at du kun har ét matchende postnummer, kan det skyldes, at beregningen er defineret ud fra en forkert kontekst: Øverst i beregningsdialogen vælger du, hvor beregningen skal evalueres fra - her skal du vælge den table occurrence, dit layout er baseret på, fx Kunder.

Nede i selve beregningsfeltet (det store felt, hvor du har skrevet count...) skal du bruge den relaterede table occurrence dvs. der, hvor du finder relaterede kunder via postnummer. Hvis den oprindelige table occurrence hed Kunder og den relaterede hed Kunder_SammePostnr, vil din beregning hedde Sum( Kunder_SammePostnr::Postnr).

- André
Avatar billede Stepahead Nybegynder
07. september 2012 - 11:09 #4
Tak igen for hjælpen. Det går bestemt den rigtige vej :)
Men tallet for antal postnumre skifter alt efter hvilket medlem jeg står på. Dvs. jeg får de rigtige tal ud, men jeg håbede på at kunne lave et særskilt layout. "Medlemsadministration".
Her vil jeg liste de postnumre og ved siden af antallet af medlemmer med det postnr.

eks.
2000 Frederiksberg  150 medlemmer
2900 Hellerup        400 medlemmer
3100 Hornbæk        50 medlemmer

Jeg har forsøgt med lidt forskellige kalkulationer:
Count ( Medlemsdatabase 2::Postnr = 2000)

Men det driller stadigvæk så al hjælp er meget velkomment.
Hilsen Christian
Avatar billede zordesign Nybegynder
07. september 2012 - 11:39 #5
Hej igen

Hvis du havde skrevet, hvad du skriver nu med det samme, var jeg kommet med et andet forslag... Din beregning giver desværre ikke rigtig mening i FileMaker-sammenhæng :( Men der er heldigvis andre tricks at ty til:

Du skal i stedet lavet dit nye layout baseret på den oprindelige medlemsdatabase table occurrence. Her skal du indsætte en ny part, type Subsummary, som skal vises, når medlemmerne er sorteret efter postnummer. Herefter sletter du din Body-part. I din nye part skal du vise postnummer, postdistrikt/by, tallet i dit beregnede felt og så teksten medlemmer.

Herefter sorterer du medlemmerne efter postnummer i det nye layout, og så skulle miraklet gerne ske...

Tricket med Subsummary er, at de vises hver gang, værdien i et felt ændrer sig. Så kan man fx sortere på by og vise en overskrift med bynavnet over alle de medlemmer, der bor i byen vha. et Leading Subsummary. Men hvis man slet ikke har en Body-part, vises kun overskriften, og så får du pludselig en liste over byer. Ja, det skal man lige vænne sig til, men det er en af de store genialiteter i FileMaker.

- André
Avatar billede Stepahead Nybegynder
07. september 2012 - 12:44 #6
Beklager jeg har ikke siddet med Filemaker i mange år, så jeg er ved at være grundigt forvirret :) Hvad vil du sige til at logge på min computer via teamviewer eller andet og guide mig igennem ?
Eller er det for meget ?

Hilsen Christian
Avatar billede Stepahead Nybegynder
07. september 2012 - 13:00 #7
Så virker det. Lidt tålmodighed, en del forsøg og en kæmpe hjælp fra dig fik det åbentbart til at virke :) Tusinde tak for hjælpen !
Avatar billede Stepahead Nybegynder
10. september 2012 - 08:17 #8
Hej André,

Tak for al din hurtige hjælp. Vil du ikke, ved lejlighed sende et svar så jeg kan tildele points til dig.

Hilsen Christian
Avatar billede zordesign Nybegynder
10. september 2012 - 08:59 #9
Hej Christian

Selv tak - skulle det være en anden gang ;)

- André
Avatar billede zordesign Nybegynder
10. september 2012 - 09:00 #10
Hej Christian

Selv tak - skulle det være en anden gang ;)

- André