Avatar billede plehn Nybegynder
06. september 2012 - 12:40 Der er 6 kommentarer

Script til netværksprint

Nogen der har et script liggende hvormed man (via WIFI) kan få forbindelse til en Windows Server 2008's netværksprinter fra en lokal win7 maskine som ikke er på domænet?

PFT.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
06. september 2012 - 16:59 #1
Hvis du kan nøjes med en simpel funktionalitet, kan du bare installere Unix print-service på serveren, og så udskrive via LPR.
Avatar billede plehn Nybegynder
06. september 2012 - 19:38 #2
Ok, men det jeg er på udkig efter er et script som kan eksekveres på elevernes egne computere som vil tildele en af skolen delt printer...
Avatar billede RogerWilco Seniormester
07. september 2012 - 19:05 #3
Prøv med denne kommando i en .bat-fil

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /n\\prtsrv\prtshare

Du skal så erstatte "prtsrv" med navnet på din printerserver, og "prtshare" med share-navnet.
Avatar billede plehn Nybegynder
10. september 2012 - 11:33 #4
Virkede desværre ikke..
Har hørt at man kan lave det med et VBS Script til win7, men jeg kan desværre ikke kode... Anyone?
Avatar billede plehn Nybegynder
10. september 2012 - 11:34 #5
VB Script skulle der self. stå...
Avatar billede RogerWilco Seniormester
11. september 2012 - 17:32 #6
Kommandoen virker her, men det er muligt at printerspooler skal genstartes inden printeren vises i oversigten. Du har husket at sætte rettigheder, så der tillades forbindelser fra brugere udenfor domænet?

Et VB-script kunne være noget i stil med dette hvor du skal tilrette linjen med server- og sharenavn:
Option Explicit

Const strPrtPath="\\prtsrv\prtshare"

Dim objNet : Set objNet=WScript.CreateObject("WScript.Network")
objNet.AddWindowsPrinterConnection strPrtPath

WScript.Quit