Avatar billede KHHP Juniormester
05. september 2012 - 18:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Netværksdrev via GPO

Hej
Er igang med at opsætte et netværk, i et virtuelt miljø, hvor jeg vil forsøge at bygge et netværk som det ville se ud i en større virksomhed, blot for at have noget at bruge min fritid på, og er stødt ind i et lille problem, som jeg har lidt svært ved at finde løsningen på.
Problemet består i at jeg gerne vil tildele alle personer i IT-support et bestemt netværks-share, som indeholder diverse programmer og værktøjer der kan være nyttige når de opsætter eller fejlfinder på en maskine ude i virksomheden.
Jeg har oprettet en ny GPO og sørget for at det kun påvirker brugere i gruppen tech-support.
Har derefter søgt lidt på google, og fandt ud af at man via GPMC kan indsætte netværks-shares og forbinde til dem, når en bruger, der er omfattet af mit GPO, logger på. Men synes ikke at kunne finde funktionen i GPMC på windows 2003 server r2 standard edition. Kan det virkelig passe at den indbyggede funktion kun er mulig i de nyere systemer fra windows 2008 og fremefter?
Laver jeg et batch-script der mounter mit share, så virker det jo fint, men ville jo godt spare at skulle lave batch-scripts til de forskellige brugergrupper, hvis det kunne lade sig gøre blot med GPO.
Avatar billede Spotgun Seniormester
05. september 2012 - 18:47 #1
Så vidt jeg husker er det kun muligt fra Windows Server 2008 og opefter. Her kan det gøres vha. Group Policy Preferences, som formentlig er det du har kigget på.

Jeg er ikke lige bekendt med nogen løsning til Windows Server 2003, som er rent GPO baseret.
Avatar billede KHHP Juniormester
05. september 2012 - 18:52 #2
Det var også det indtryk jeg fik af min research på google, eftersom det eneste jeg kunne finde var på windows 2008 og 2008 r2. Så jeg må nok blive i min batch-fil løsning.
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2012 - 20:53 #3
For at bekræfte:
Windows 2003 = Script / Batch / Kix osv.
Windows 2008 (Mener dog først ved R2) = Group Policy Preferences og er en fornøjelse hvis man lærer det rigtigt. Dog skal man være opmærksom på at i Windows 7 både 32bit og 64bit kan der problemer med tildeling af printere via GPP, men Microsoft har en KB som retter fejlen.
Avatar billede KHHP Juniormester
15. september 2012 - 21:47 #4
ok. jeg takker for oplysningen. smider i lige svar.
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. september 2012 - 22:38 #5
Værsgo