Avatar billede bdef Novice
30. august 2012 - 07:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

RDS vil ha' en licensserver

Jeg har installeret en (lovlig) wondows 2008r2 server på en gammel pc i kælderen og for ikke at gøre konen sur over at jeg altid sidder i kælderen ved denne, så smed jeg Remote Desktop services på den. Dermed kan jeg nu sidde i stuen og nørde med den :-)

Så langt så godt, men skriver at jeg har 120 (tror kun det er 115 nu) dage tilbage til at konfigurere en licensserver. Jeg vil egentlig kun bruge RDS til at kunne installere og configurere serveren, og ikke til at have flere brugere til at kunne tilgå samme installation af f.x. word.

Derfor er spørgsmålet. Hvad gør jeg? Hvordan konfigurere jeg det/fortæller serveren at jeg ikke bryger nogle licenser om 115 dage?

Installere VNC istedet?

Serveren har i forvejen AD og IIS installeret og får sikkert flere 'opgaver' med tiden.
Avatar billede AnyFellow Mester
30. august 2012 - 08:03 #1
Nu er det efterhånden lang tid siden jeg har leget med Windows servere, men mit bud kunne være at du har terminal services aktiveret, hvilket jeg ikke mener er nødvendig for at kunne overtage serveren via remote desktop.
Avatar billede bdef Novice
30. august 2012 - 08:09 #2
Når du nu siger, 'terminal services', så tror jeg faktisk jeg fik sat et flueben et sted, før jeg fandt ud af at det jeg ville var at installere RDS via en server rolle.

Kan det være at det bare er det?

Så skal jeg bare ha' fundet ud af hvor jeg mon satte det :-)
Avatar billede bdef Novice
30. august 2012 - 08:21 #3
Tror jeg har sat både denne her (som var første forsøg)
http://www.techiwarehouse.com/userfiles/Enable-Remote-Desktop.JPG

Og rollen RDS, som så virkede.
Avatar billede AnyFellow Mester
30. august 2012 - 11:15 #4
I server manageren er det ikke nødvendigt at "Remote Desktop Services" er lagt på serveren som rolle for at du kan tilgå den via remote desktop.

Den rolle anvendes hvis serveren skal være terminal server.
Avatar billede bdef Novice
30. august 2012 - 12:00 #5
Uha. Her troede jeg at det var terminal serveren på gamle servere, bare havde skiftet navn til remote desktop på den nye server version. Roder lidt rundt i forskellen.

Hvis jeg bare skal have en adgang til at administrere min server, hvad skal jeg så installere/fjerne på maskinen?

Skal jeg fjerne rolle remote desktop?
Hvor sætter jeg i så fald så terminal serveren op? Regner bare med at det er dem i admin gruppen (ellers laver jeg en særskilt gruppe til formålet) som skal kunne åbne én remote desktop imod serveren.

(PS: Skriv det lige som et svar, så jeg kan komme af med lidt point :-)
Avatar billede AnyFellow Mester
30. august 2012 - 12:52 #6
På Windows 2008 hedder "terminal services" "Remote desktop services".

Hvis du skal kunne administrere serveren (og ikke bruge den som terminal server) vil jeg mener at du er kørende.

Jeg vil tro at årsagen til at du får licensmeldingen, er at du har rollen "Remote Desktop Services" startet på din server.

For at fjerne denne rolle skal du i kontrolpanel->administrative tools->server manager

Her skal du kigger under "Roles" og se om "Remote Desktop Services" er tilføjet som rolle. I givet fald skal du fjerne denne rolle.

Jeg bliver forvirret over hvad du skriver, da du skriver at du kun skal kunne administrere din server, men længere nede i dit svar spørger du ind til hvordan du aktiverer terminal serveren. Disse to ting hænger ikke sammen.
Avatar billede bdef Novice
30. august 2012 - 13:15 #7
Årsagen til din forvirring er nok at jeg ikke helt ved hvad jeg roder med og takket være dig er jeg nu lidt klogere.

Jeg vil prøve at fjerne RDS fra serverns roller og se om jeg stadig kan logge ind. Derpå gir' jeg lige lidt feedback.
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2012 - 15:54 #8
Med ca. 25 windows servere, så vil jeg sige at Remote Desktop Services (Tidligere TerminalServices) er ikke nødvendig hvis du kun skal bruge RDP af hensyn til Administration (Bemærk det så kun er Administratorer der kan logge ind på maskinen)
Avatar billede bdef Novice
07. september 2012 - 21:21 #9
tak tak .. som det ses i en anden tråd har jeg kvadret mine data på mine diske, så fokus har lige været at rette op på det :-)

Næste trick er at lege videre. Kan du/i ikke lige svarer, så jeg kan komme af med lidt point :-)
Avatar billede AnyFellow Mester
08. september 2012 - 08:50 #10
Svar :)