Avatar billede -anders- Juniormester
09. august 2001 - 15:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Automatisk markere den nyeste post i en formualr i dataarkvisning efter oprettelse

Hej
Jeg har en formular der vises som et dataark, denne formular indeholder alle poster, formularen er skrivebeskyttet.

Når jeg skal oprette en ny post åbner jeg en formualar i enkelt kolonne formualaren åbnes via en knap på en global menulinje, formularen til indtastning af ny post er ikke modal eller popup.

Når jeg har oprettet posten lukker jeg formularen ved at klikke på krydset, derefter laver jeg send keys (skift F9), for at opdater den formular der er i dataarkvisning, alt dette virker perfekt.

Spørgsmålet er:
Hvordan for jeg automatisk sat fokus/markeret på den post jeg lige har oprettet via den formular jeg kalder fra menulinje. Jeg benytter access97, håber nogen kan hjælpe.

aandersen.
09. august 2001 - 15:42 #1
Hvad hedder nøglefeltet i tabellen og hvilken datatype er det?
Avatar billede -anders- Juniormester
09. august 2001 - 15:46 #2
Nøglefeltet hedder RegNr og er af datatypen autonummering
Avatar billede schrodinger Nybegynder
09. august 2001 - 15:49 #3
Inde under fanebladet hændelser kan du ved feltet \"VedÅbning\" knytte en makro til der beder om at gå til sidste post
09. august 2001 - 15:52 #4
Følgende kode, anbragt på luk-knappen, skulle gøre det (har ikke test det af, men bare skrevet det efter hukommelsen).

Dim Regnr as Long
Dim rs as recordset
regnr = Me!Regnr
docmd.close
docmd.requery
Set rs = Forms!Dataarksformular.recordsetclone
rs.findfirst \"Regnr = \" & Regnr
Forms!Dataarksformular.bookmark = rs.bookmark
rs.close

/Thomas

PS: at gå til sidste post, som schrodinger foreslår kan fejle, hvis sorteringsrækkefølgen ikke er kronologisk eller hvis systemet er et flerbrugermiljø hvor en anden bruger opretter en post samtidig.
09. august 2001 - 15:53 #5
(...fortsat)

Husk lige at ændre Dataarksformular til navnet på din egen formular :o)
Avatar billede -anders- Juniormester
09. august 2001 - 15:55 #6
Det dur ikke rigtigt, da dataark formularen ikke lukkes og åbnes , det er netop derfor jeg bruger den omtalte sendkeys funktion til at opdatere, jeg kunne måske bruge dit forslag, blot ved efter opdatering i stedet, men ville gerne finde en anden løsning
09. august 2001 - 16:08 #7
Dataark-formularen skal heller ikke åbnes og lukkes! Linien Docmd.Requery går det samme som din sendkeys (blot på en lidt pænere måde).
Ovenstående kode skal anbringes på din enkelt-kolonne-formular på en luk-knap eller på Form_Unload (så skal docmd.close undlades)

/Thomas
09. august 2001 - 16:11 #8
Du kan også godt lægge den på VedEfterOpdatering, som du selv foreslår
Avatar billede -anders- Juniormester
09. august 2001 - 16:17 #9
Hej Thomas

Dit svar virker perfekt, det køre nu som det skal, du skal have mange tak for hjælpen, point er på vej til dig, også tak for det andet indlæg.
09. august 2001 - 16:18 #10
anytime :o)