Avatar billede louiseha21 Nybegynder
26. august 2012 - 14:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fysik - lys

Hej,

Jeg er i gang med en opgave inden for fysik (gymnasie-niveau). Opgaven gælder om, at jeg har nogen tal med enheden eV (-1,56 eV og -5,53 eV), og skal finde linjens bølgelængde.
Hvordan gør jeg? Jeg har fået at vide, at man skal regne baglæns, men how??

Håber I kan hjælpe!
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2012 - 15:55 #1
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2012 - 16:02 #2
Er du sikker på, at du har negativ energi?
Avatar billede louiseha21 Nybegynder
26. august 2012 - 16:08 #3
#2: Ja, det står der i opgavesættet.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2012 - 16:11 #4
Hvad betyder "skal finde linjens bølgelængde."? Er det ikke fotoner, vi har med at gøre?
Avatar billede louiseha21 Nybegynder
26. august 2012 - 16:56 #5
#4: har citeret hvad der står i opgavesættet.
Avatar billede swiatecki Novice
26. august 2012 - 17:41 #6
louiseha21: Kan du prøve at skrive hele opgaven herind, som den er beksrevet, så har vi en bedre chance for at hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2012 - 18:17 #7
eller bedre - tag et billede af den, og send den via gratisupload.dk (vi skal bare have et link).
26. august 2012 - 20:20 #8
HEJ

Jeg hev min gamle fysikbog ned fra reolen (uden at hive de andre med - lykkelige mig.) Pustede støvet af den og fandt det kapitel  som hedder The Photoelectric effect . (Bogen er am'arkansk.)

Efter at have læst lidt mere på det fandt jeg ud af, at det var for mange år siden jeg gennemgik dette (jeg husker ikke en ___ af det), så må jeg foreslå at jeg scanner det ind og sender det til dig.

Det er 3 sider på let læseligt engelsk.

Kristian
Avatar billede louiseha21 Nybegynder
09. september 2012 - 13:33 #9
Undskyld for det sene svar - men det må du meget gerne #snestrup2000!
Tak på forhånd
11. september 2012 - 20:26 #10
HEJ,

1000 tak for komplimenten.

Men, jeg er desværre ikke i stand til at hjælpe dig fra nu og de næste 2-3 uger frem.

Årsagen er, at min gamle svigerfar (88++) gik på "blommejagt" i sin have, faldt ned af stigen og brækkede sit venstre lårben. Indlagt på et lokalt sygehus under fuld blålys og babu-babu.

Svigermor (82++) er lettere dement og fuldstændig rundt på gulvet efter det "stunt" fra  svigerfar. Så vi var nødt til at flytte vore "teltpæle" til Hamar (region Hedmark i Norge - ca. 100 / 125 km fra Oslo mod nord) for at holde hende under lidt observation  og få en lidt "ufrivillig ferie". Men alt hvad der hedder bøger, programmering mv. er hjemme og meget, meget langt herfra.

Prøv at kontakte mig på min private e-mail (snestrup2000@yahoo.dk) idet vi har et par mennesker hjemme (som holder lidt øje med huset) så jeg kan muligvis fremskaffe tittel og ISBN-nummer på samme fysikbog, ved at kontakte disse mennesker. Jeg tror bogen kan fremskaffes/lånes via Universitetsbibliotekerne (jeg har før jeg flyttede fra København (bor i provinsen nu) ofte lånt specielle lærebøger fra UNi.bib på Øster Alle eller var det Blegdamsvejen ) eller muligvis fra Kommunebibliotekerne i KBHVN (hvis du presser dem nok).

Kristian
Avatar billede louiseha21 Nybegynder
23. september 2012 - 13:18 #11
Har fundet svaret (glemte at skrive svaret - tak for kommentarerne ellers!)

Først finder man afstanden mellem de to energi, det giver så 3,97 eV.

Herefter ganger man med (1,602*10^-19 J) = 6,35994*10^19 J.

Så finder man frekvensen = E/h <=> (6,35994*10^19 J) / (6,63*10^(-34)  J*s) = 9,592669683*10^14 Hz.

Derefter finder man lambdaen = c/f <=> (3,0*10^8  m/s) / (9,592669683*10^14) = 0,000000313 m.

Resultatet derfra ganges med 10^9 = 312,7387994 nm.