Avatar billede hugopedersen Nybegynder
26. august 2012 - 14:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lægge et antal timer til et tidspunkt

Jeg har et tidspunkt - f.eks. 01:00:00 som jeg vil lægge 1,75 time til.
Hvordan katten gør jeg det?

Jeg tror det er simpelt, men jeg har vist stirret mig blind på problemet.
Avatar billede jensenjs Juniormester
26. august 2012 - 14:45 #1
Nu har jeg ikke programmeret i Delphi

Men jeg ville nok gøre sådan:
1.75-1=0.75
0.75*60=45
26. august 2012 - 14:51 #2
Prøv:
Tiden := Tiden + StrToTime('01:45:00');

Eller:
EtDoegn := 1;
EnTime := EtDoegn / 24;
Tiden := Tiden + (EnTime * 1.75);
26. august 2012 - 14:53 #3
Hvis Tiden bliver større end 1, så er den sammenlagte tid over et døgn.
Avatar billede martinlind Nybegynder
26. august 2012 - 23:52 #4
du bruger delphi's dateUtils ( eller noget i den stil ) det er fuldt af tids regne funktioner, bla IncHour();
Men ellers kan du bruge + - hvis dine tider er i TDateTime format.
Avatar billede friiiiis Novice
27. august 2012 - 15:02 #5
som Martinlind skriver:

DinTid : TdateTime;
DinTidPlusEkstraTid : TdateTime;
begin

Dintid := now;

//1,75 time = 60*1,75 = 105 minutter

DinTidPlusEkstraTid := now + (60*1,75)/(24*60);

OK?
27. august 2012 - 17:57 #6
HEJ HP,

Problemet med Delphi's timer  (og dage med, for den sags skyld) er at en time er "1", men "1" minut er 1/60 (een /tresindstyvende del, et sekud er 1 / 3600 del - osv..) af et minut (det præsenteres i Delp som en brøkdel). Det du skal er at du skal omdanne de .75 time til den tilsvarende brøkdel.

Og så kan du "aritmetikke", som du lyster.

Kristian
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. august 2012 - 06:08 #7
Der er lidt at arbejde videre med - jeg vender tilbage når jeg lige kommer til at se på projektet igen. Der er lidt høstdage + en carport der skal pilles ned :-)
01. september 2012 - 19:33 #8
Hej Snestrup2000

I følge Delphi hjælp er '1' lig med et døgn og ikke en time.
Så en time er lig med 1/24.

The integral part of a Delphi TDateTime value is the number of days that have passed since 12/30/1899. The fractional part of the TDateTime value is fraction of a 24 hour day that has elapsed.
02. september 2012 - 01:11 #9
HEJ,

Jeg bøjer mig (dybt og underdanigt i støvet) og vedkender at jeg har taget fejl. Tak fordi du gør mig opmærksom på det.

Kristian

(jeg ville regne lidt, men kan mærke at herr Morfeus er ved at tage mig i sine arme, så jeg roder med brøkene og så vælger jeg at lade det ligge for nu.)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
02. september 2012 - 16:42 #10
Kan jeg få lidt svar så jeg kan fordele point?

Jeg fik noget bikset sammen som ser ud til at virke ved at tage lidt fra de forskellige input
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
20. september 2012 - 11:14 #11
Da jeg ikke har hørt mere til andre, lukker jeg med point til dem der har svaret til nu.