Avatar billede soduno Novice
25. august 2012 - 16:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PHP Sum i forhold til Orderno

Hejsa.

Sidder med et lille problem.

Har en tabel hvor i der er følgende rækker: orderid, orderno, customerid, quant(antal) og amount. Skal have lave en SQL sætning (hvis det kan lade sig gøre?) der regner ud hvad den totale sum er for 1 ordernr.

Billed eks af tabel: http://dl.dropbox.com/u/1271113/tabel_sql_orders.png

På forhånd tak.
VH Simon
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2012 - 16:55 #1
SELECT sum(amount) FROM dintabel WHERE orderno='324534abcd'
Avatar billede soduno Novice
25. august 2012 - 17:15 #2
Det der er jo et statisk eksempel. Udtrækket foregår dynamisk. (kan man forklare det sådan? :P)
Avatar billede soduno Novice
25. august 2012 - 17:16 #3
SQL sætningen skal selv kunne finde ud af hvad ordernummeret er, det skal ikke selv skrive ind
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2012 - 17:30 #4
Det tror jeg ikke jeg forstår. Du vil have en sum for "1 ordrnr", som du skriver. Hvordan skal den kunne gætte hvilket ordrenummer du tænker på?
Avatar billede soduno Novice
25. august 2012 - 17:40 #5
Har en forside hvor der skal udskrives alle de 20 seneste køb.
De udskrevne data skal være Fornavn, Efternavn, Email, Total beløb (baseret ordernr og antal).

Spørgsmålet er så om det er muligt at lave en funktion der udskriver total beløbet baseret på ordernummeret og antal?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2012 - 19:41 #6
Så det er ikke een ordre, men de seneste 20 køb - det kunne du jo bare have sagt ;)

Men hvordan ser jeg hvad der er de seneste 20 køb? Er ordernr voksende for hver ordre?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
26. august 2012 - 07:30 #7
prøv at kigge på
GROUP BY
ORDER BY

noget ala dette (utested)
SELECT orderno, sum(amount)as ordersum FROM dintabel GROUP BY orderno ORDER BY orderno DESC LIMIT 20

nb: hvad skal jeg brug et billed til, hvis jeg skal eftergøre coden, skal jeg selv gætte tabel navn og datatyper, indtaste testdata, lav et sql dump af atuelle tabel
hvad er relationen mellem kunde tabbel og order tabel (orderid / orderno), hvis du vil udskrive kunde stamdata
Avatar billede coderdk Praktikant
27. august 2012 - 00:34 #8
SELECT orderid, orderno, customerid, SUM(quant * amount) AS the_sum FROM dintabel GROUP BY orderno
Avatar billede soduno Novice
22. oktober 2012 - 14:14 #9
ronols og coderdk giver i lige et svar så jeg kan lukke tråden? :-)
Avatar billede coderdk Praktikant
22. oktober 2012 - 14:16 #10
Ok :)
Avatar billede soduno Novice
22. oktober 2012 - 14:18 #11
Hov. Hvis jeg nu har accepteret coderdk's svar, kan jeg så ikke give point til ronols når han lægger et svar?