Avatar billede bas Forsker
24. august 2012 - 11:17 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Svindel - Advanced Windows Care

Hej

Min kæreste blev i går ringet op af nogen fra noget de kalder Advanced Windows Care.
De overbeviste hende om at der skulle installeres et program der skulle rense vores PC.
Min kæreste blev guidet til at sætte programmet i gang.
Jeg er klar over, at der er tale om et svindelnummer, og det strejfede også min kæreste, men programmet nåede desværre at blive sat i gang.

Min kæreste fik efterfølgende spærret sit dankort, slukkede PC'en og trak netstikket ud.

Vi ved ikke, hvor meget skade der er nået at ske, og de finder vi nok ikke sådan lige ud af.

Jeg regner med at jeg er nødt til helt at formatere PC'en for at være sikker på at svindler-softwaren er væk. Inden da kan jeg måske godt tage backup - hvis jeg undlader at være tilsluttet netværket?

Efter fuld ominstallering bør jeg vel geninstallere antivirus og køre en fuld scanning f.eks. med Malwrebyte's?

Andre forholdsregler jeg bør tage?

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2012 - 13:31 #1
Hvis du har en Windows cd til at installere med kan du overskrive dit drev helt før du installerer.
Det kan du gøre med Killdisk:
http://how-to-erase-hard-drive.com/
Herefter installeres Styresystem først, og så antivirus + opdatering af denne. Så windows update til der ikke er flere opdateringer. Og herefter dine programmer.
Kan ikke se nogen grund til at scanne hvis du overskriver drevet.
Men jeg kan jo se at der faktisk er noget der hedder http://download.cnet.com/Advanced-WindowsCare-Personal/3000-2086_4-10783002.html
Men er det det du har på pc.
Udbyder af det program her er IoBit.
Hvis du ikke er på nettet kan du godt lige se hvad udbyder hedder.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 13:32 #2
En formatering sletter ikke disken, programmer kan genoprettes. Derfor, i jeres situation, vil jeg foreslå først at overskrive disken, så intet kan gendannes. Det kan gøres med b.la. Killdisk. Freeware versionen som bare overskriver 1 gang er god nok til det.
Det tager lang tid, men det er ventetiden værd.http://www.killdisk.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2012 - 13:32 #3
Og ja du skal selvfølgelig tage backup af dine personlige filer.
Du har ikke overvejet at køre en tur med Malwarebytes før du laver noget andet, bare for at se om den lister programmet som snavs?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2012 - 13:37 #4
Jeg har søgt på programmet med billeder. Er der nogle her du genkender?
http://www.google.dk/search?q=advanced+windows+Care&hl=da&prmd=imvnsa&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1024&bih=618&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=3GY3UKW0FMTfsgaAzoG4BA
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 13:42 #6
Advanced Windows Care er et gratis program. At de skulle ringe til nogen er helt usandsynligt. Det er jo bare historien med Microsoft om igen, bare med Advanced Windows Care.
"Min kæreste fik efterfølgende spærret sit dankort, slukkede PC'en og trak netstikket ud." Det var et meget klogt træk, for det var helt sikkert en form for Malware, som blev installeret.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 13:49 #7
"220661 Jeg er ikke helt med på hvad man skal se på billederne?
Såvidt jeg kan se, er Advanced Windows Care og Advanced system care det samme. Programmet - det ægte - mener jeg er ok.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 13:54 #8
Ps. Altså ikke helt identiske programmer, men fra samme firma.
Avatar billede bas Forsker
24. august 2012 - 14:05 #9
Hej

Tak for jeres indlæg, jeg må lige se, hvordan jeg griber det an.

>Du har ikke overvejet at køre en tur med Malwarebytes før du >laver noget andet, bare for at se om den lister programmet som >snavs?

Det var selvfølgeligt en mulighed, men kan jeg være sikker på der ikke ligger noget og spøger selv, hvis Malwarebyte's ikke skulle finde noget?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 14:10 #10
Jeg har haft Advanced Windows Care installeret. Det er et gammelt program fra 2008, og lidt simpelt i grafikken. Det er min opfattelse, at Advanced system care er en videreudvikling med meget flottere grafik.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 14:18 #11
" kan jeg være sikker på der ikke ligger noget og spøger selv, hvis Malwarebyte's ikke skulle finde noget?"
Bestemt nej. Intet program, heller ikke købeprogrammer finder alt hvad man får af "snav" Og med personlige oplysninger ville jeg i alt fald ikke løbe nogen risiko, og det er jo det de fyre er ude efter.
Avatar billede bas Forsker
24. august 2012 - 14:39 #12
Ok, så altså...

1. Backup
2. Kørsel med Killdisk
3. Installation af Windows 7
4. Installation af antivirus og opdatering heraf
5. Opdatering af Windows 7
6. Installation af mine programmer

Kunne det være en procedure?
Avatar billede finb Ekspert
24. august 2012 - 15:12 #13
Vær forsigtig, når du søger kæreste
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 15:19 #14
#12 Nemlig!
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2012 - 17:06 #15
Jeg er også enig i #12 proceduren. Man skal ikke tage nogle chancer.
Avatar billede bas Forsker
25. august 2012 - 10:48 #16
Skal jeg køre Killdisk fra en DOS diskette, eller kan den køres som en alm. exe-fil? (måske et lidt dumt spørgsmål).
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 10:59 #17
Du henter Killdisk som .iso fil og brænder den så den bliver bootbar.
http://how-to-erase-hard-drive.com/downloadfree.htm
Man kan bruge IMGBurn til det:
http://www.imgburn.com/index.php?act=download
Bruger du det indbyggede brænder program, mener jeg man skal bruge det der hedder disk afbildning.
Men det er der måske andre der kan forklare, da jeg ikke Windows brænderen
Avatar billede bas Forsker
25. august 2012 - 11:48 #18
Tak for det.
Ja, i Windows 7 kører det nærmest af sig selv med Diskafbildning.
Der følger i øvrigt et imageprogram med, når man henter killdisk iso'en kan jeg se. Jeg prøver at sætte Killdisk i gang om lidt, men jeg skal nok lige i BIOS føsrt og ændre boot-rækkefølgen ;-)
Men det ved jeg, hvordan jeg gør.
Avatar billede bas Forsker
25. august 2012 - 12:15 #19
Nu har jeg så bootet op på killdisk iso'en fra en CD-ROM.
Jeg er kommet til en oversigt, hvor der i venstre side står
Floppy Disk (B:) og derunder står der Unallocated, Reserveret til systemet, Local Disk og Unallocated. Men jeg skal vel på en eller anden måde kunne vælge C-drevet eller den pågældende partition eller hvordan?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 12:56 #20
Hvis du går ind under local disk passer det så ikke med størrelse af c drevet?
Unallocated hvad kan det være?
Har du en del du ikke har brugt, eller er der andre diske tilsluttet?
Avatar billede bas Forsker
25. august 2012 - 13:49 #21
Jo, Local Disk passer godt med størrelsen på C-drevet. Så det er vel Local Disk jeg skal vælge?

Jeg ved ikke, hvad de andre tre enheder er, men kan jeg mon også bare køre Killdisk på dem?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 13:56 #22
Har du usb harddisk/pind sat på din pc og du har data på disse vil jeg tage dem ud. Ellers forsvinder data på dem.
Avatar billede bas Forsker
25. august 2012 - 14:06 #23
Jeg har taget min eksterne harddisk ud inden. Ellers har jeg ingen andre enheder tilsluttet.

Jeg har nu trykket F10 på Local Disk og så skal jeg skrive ERASE-ALL-DATA, men hvordan indsætter jeg bindestregerne?
Avatar billede bas Forsker
25. august 2012 - 14:09 #24
Sådan, jeg brugte minus. Nu er Killdisk i gang på Local Disk.
Skal jeg køre Killdisk på de tre andre ovenstående punkter bagefter, eller er det ligegyldigt?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 14:19 #25
Jeg havde overskrevet den ubrugte del også, så hele disken er wipet.
Når du bagefter skal til at installere skal du lige vurdere om du vil have to partitioner igen.
Et c drev på ca 100 gb skulle være nok til system.
Resten kan du formatere og bruge til egne data og evt backup af c drevet
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 14:22 #26
Og med egne data mener jeg dokumenter,film, musik og billeder.
Når du har installeret flytter man bare dokumenter mappen til det nye D drev.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2012 - 03:16 #27
#25 Jeg vil nu snare sige at 60GB er nok til win 7 0g 8. Det har jeg selv til windows og de mindre programmer. Så er der stadig 26GB friplads. Større friplads er ikke til gavn og fylder man bare store programmer på, tager det længere tid at scanne for Malware og for at defragmentere partitionen. Og det må tage længere tid at danne eller recover et Image.
Men det er en fin ide med flere partitioner. Man skal bare huske, at man kun kan lave 4 primære partitioner. Vil man hve flere skal man lave et udvidet drev med logiske partitioner.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2012 - 09:17 #28
#27 Jeg er ikke uenig med størrelsen. Jeg har bare set flere screenshot fra andre brugeres diskhåndtering hvor det typisk lå på denne værdi, så jeg gik ud fra at det var relevant for et win7 og 8 system.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2012 - 13:16 #29
Nå ja, det tror jeg hænger sammen med den enorme diskplads, flere og flere får. Tanken er vel, at der ikke er grund til at fedte med pladsen når man har 1-2TB eller endnu mere.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2012 - 16:13 #30
Mangler respons fra spørger. Dropper overvågning.
Avatar billede bas Forsker
28. august 2012 - 16:50 #31
Mange tak for jeres hjælp.

PC'en er nu blevet renset med Killdisk, Windows 7 er blevet installeret på ny, MSE er blevet installeret og opdateret, Windows 7 opdateret og programmer installeret.

220661, vil du have points?

Så lukker jeg.

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2012 - 17:01 #32
ja det vil jeg godt
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2012 - 17:01 #33
Tak for det.