Avatar billede simsen Mester
22. august 2012 - 21:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forstå UML diagram

Hej,

Jeg har følgende diagram og har lidt svært ved at forstå den:

Cell
-m_val : int
-m_selected : bool
+ Cell()
+ Cell(int)
+ Value : int
+ Selected : bool
+ ToString() : string

Jeg forstår at -m_val og -m_selected er interne variabler (interne er nok ikke et godt ord - men det jeg lige kan komme på)

Jeg forstår også at Cell() er selve klassen og der så er to metoder Cell() og Cell(int)

Jeg forstår også at ToString er en override metode til klassens ToString() metode.

Dem jeg slet og ret ikke aner hvad er er Value : int og Selected : bool.

Så det jeg har nu i min klasse:
public class Cell
    {
        public Cell() { }
        public Cell(int v)
        {
            Value = v;
        }
        int m_val;
        bool m_selected;

        public override string ToString()
        {
            if (Value == 0)
            {
                return "Free";
            }
            else if (Selected)
            {
                return "[" + m_val.ToString() + "]";
            }
            else
            {
                return m_val.ToString();
            }

Men igen - hvad er det jeg skal gøre med Value og Selected?

mvh
simsen :-)
Avatar billede lclemens Nybegynder
22. august 2012 - 21:46 #1
Kig på "properties". Via metoder (properties) kan man læse/skrive til private variabler (som du kalder interne).

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/x9fsa0sw.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2012 - 21:55 #2
Cell() og Cell(int) er constructors.

Value og Selected er metoder. Mere specifikt accessor metoder.

Accessor metoder implementeres typisk i C# som properties med get.

Hvis formaalet med UML class diagram er at give overblik, saa vil jeg anbefale at udelade alle accessor og mutator metoder (C# properties get og set).
Avatar billede simsen Mester
22. august 2012 - 21:56 #3
Selvfølgelig er det det - for længe siden jeg har programmeret tilsyneladende.

Tak for svar og smid et svar afsted, så får du dine points :-)
Avatar billede simsen Mester
23. august 2012 - 00:10 #4
Hej Arne,

Formålet med UML diagrammet er, at det var hvad jeg havde ved hånden til at lave mig (for sjov og spas intet som helst andet) en bingo med kort til spiller og caller.

Nu har jeg været syg nogle måneder (der af min stilhed herinde) men er så småt ved at komme i gang igen, og så vil jeg lige øve mig på forskellige ting igen. Og kan godt mærke, der er nogle ting, jeg ligesom helt har glemt - så der kommer helt sikkert meget mere fra min side af den følgende tid :-)
Avatar billede simsen Mester
14. september 2012 - 13:17 #5
Lukker vil du have pointsene Iclemens, så bare råw efter mig :-)