Avatar billede DingDong10 Nybegynder
22. august 2012 - 10:44 Der er 9 kommentarer

Betinget Indeks funktion?

Hej,

Hvordan får jeg excel til at lave en indeks funktion, hvor funktionen tager hensyn til- og sammenligner 2 matricer?

Eks.

Ark1:
  Jens  Peter  Hans
X  1      2      3
Y  4      5      6
Z  7      8      9

ARK 2:
  Jens  Peter  Hans

Jeg ønsker, at min indeks funktion sammenligner både kolonne og række og indsætter værdien der opfylder begge kriterier. I ARK2 skulle der gerne stå 1 ved Jens, X.

Håber det giver mening og I kan hjælpe:)
Avatar billede natkatten Mester
22. august 2012 - 12:48 #1
Dette kan løses på flere måder. I det uploadede anvender jeg INDEKS+SAMMENLIGN.

http://gupl.dk/683958/

Formlen i Celle B2 på Ark2 er:
=INDEKS('Ark1'!$B$2:$D$4;SAMMENLIGN($A2;'Ark1'!$A$2:$A$4;0);
SAMMENLIGN(B$1;'Ark1'!$B$1:$D$1;0))
Avatar billede natkatten Mester
22. august 2012 - 13:10 #2
En anden tilgang er at oprette en tabel med navngivninger. Dette kan i Excel 2007 gøres helt automatisk ved at markere området A1:D4 i Ark1 og så vælge Formler -> Opret ud fra markering

Nu kan man så referere til de oprettede navne. F.eks. som i det uploadede vha. INDIREKTE.

http://gupl.dk/683961/

Formlen i Celle B2 på Ark2 er:
=INDIREKTE(B$1) INDIREKTE($A2)

Denne kopieres blot til de øvrige celler i området.
Avatar billede DingDong10 Nybegynder
23. august 2012 - 13:20 #3
Jeg har faktisk gjort det på samme måde som du beskriver (første besked).

Det er måske nemmere, at jeg viser formlerne jeg har brugt.

- B2:D4 = Svardata!$L$5:$CF$358
- L7 = ARK2!A2 (JENS)
- Svardata!$L$3:$CF$3 ARK2!A2:D2 (altså navnekolonnerne)
- D10 = ARK2!B1 (X)
- Svardata!$D$5:$D$358 = ARK2!B1:B3 (rækken med X,Y,Z)

Jeg har lavet min indeksfunktion som:

=INDEKS(Svardata!$L$5:$CF$358;SAMMENLIGN(L7;Svardata!$L$3:$CF$3;0);SAMMENLIGN($D10;Svardata!$D$5:$D$358;0))

Den melder #I/T.

Kan du se, hvor jeg laver en fejl..?

Tak for hjælpen:)
Avatar billede natkatten Mester
23. august 2012 - 13:32 #4
Eksperten har "snuppet" sidste del af formlen. Kan du lige dele den op, således at jeg kan se hele formlen?
Avatar billede natkatten Mester
23. august 2012 - 13:41 #5
#I/T kommer jo typisk, fordi opslaget ikke returnerer en værdi. Hvis du ved, at der skal findes en værdi, så er det formlen, der er noget galt med. Hvis der faktisk ikke er en gyldig opslagsværdi, men du af "æstetiske årsager" ønsker at skjule denne fejlmeddelelse, så skal formlen "pakkes ind", således at der f.eks. vises en blank værdi ("").
Avatar billede DingDong10 Nybegynder
23. august 2012 - 15:28 #6
Det er hele formlen..?

Den er opbygget således, at både Kolonne (Jens, Peter, Hans) og række sammenlignes i svardata arket.
Avatar billede natkatten Mester
24. august 2012 - 13:41 #7
Kan du sende arket til mig, så vil det være nemmere for mig at fejlsøge?
Avatar billede DingDong10 Nybegynder
26. august 2012 - 13:34 #8
Hvordan uploader jeg en fil til tråden..?
Avatar billede natkatten Mester
26. august 2012 - 13:41 #9
Upload til f.eks. gupl.dk og indsæt den link, som kommer her. Eller send direkte til mig på natkatten snabela gmail dot com, så skal jeg kigge på det.