Avatar billede starbotz Nybegynder
17. august 2012 - 18:22 Der er 1 løsning

Spørgsmål til Wordpress ifm. mod_rewrite til pretty permalinks

Jeg er ved at opsætte "pretty permalinks" i Wordpress på et nyt site, http://ny.aromatomater.dk.

Der findes i Wordpress "Settings" > "Permalinks", hvor man vælger mellem nogle forskellige muligheder. Jeg har valgt "post name", og da jeg trykkede "Save changes" fik jeg dette fra Wordpress:

"If your .htaccess file were writable, we could do this automatically, but it isn't so these are the mod_rewrite rules you should have in your .htaccess file. Click in the field and press CTRL + a to select all."

og så kommer der følgende linjer, som man skal skrive ind i .htaccess filen:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>

Jeg vil gerne lade Wordpress opdatere min .htaccess fil automatisk og efter at have fulgt vejledningen til dette på http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks, har jeg har lagt en .htaccess fil op i html directory'et med permissions 666.

I Wordpress "Permalink settings" trykker jeg igen "Save changes", da der nu kan skrives i .htaccess filen. Men derefter ser Wordpress mærkelig ud, og nu siger mit site:

*****
Access forbidden!
You don't have permission to access the requested object. It is either read-protected or not readable by the server.
If you think this is a server error, please contact the webmaster.
Error 403
ny.aromatomater.dk
Fri Aug 17 17:16:03 2012
Apache/2.2.17 (Linux/SUSE)
*****
Jeg søger lidt hjælp på nettet, og med nogenlunde samme problem får at vide at der i

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>

mangler linjen

Options +FollowSymlinks

som skal stå under

<IfModule mod_rewrite.c>

Den sætter jeg ind, gemmer, uploader .htaccess igen og prøver at loade siden, og nu får jeg

****
Server error!
The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Either the server is overloaded or there was an error in a CGI script.
If you think this is a server error, please contact the webmaster.
Error 500
ny.aromatomater.dk
Fri Aug 17 17:25:03 2012
Apache/2.2.17 (Linux/SUSE)

****

og så kan jeg hverken det ene eller det andet.

Jeg tjekker på http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks under "Creating and editing (.htaccess)" og har gjort som der står i den, og prøver altså at slette .htaccess filen i FTP-programmet.

Jeg loader siden igen, og nu kan jeg se siden og logge på Wordpress via wp-login.

Jeg laver en ren .htaccess fil og uploader den igen.

Jeg gør igen som der står på http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks og giver .htaccess filen permissions - prøver først med write permissions for owner, som den allerede stod til, så for group, som ikke var nok, og til sidst for world, som virkede.

Wordpress har nu rettet i .htaccess filen og jeg kan nu ændre permissions tilbage til 644.

Når jeg loader sitet får jeg igen:
*****
Access forbidden!
You don't have permission to access the requested object. It is either read-protected or not readable by the server.
If you think this is a server error, please contact the webmaster.
Error 403
ny.aromatomater.dk
Fri Aug 17 17:16:03 2012
Apache/2.2.17 (Linux/SUSE)
*****

Nogen der ved hvad der går galt her?

Jeg har ikke adgang til fx at genstarte serveren, da det ikke er mig, der hoster, og jeg er ikke PHP/Apache/Wordpress ekspert.

Jeg har mailet om problemet til webmasteren, men ved ikke hvor hurtigt der bliver svaret, så tænker at jeg kan prøve noget selv, så nogle løsningsforslag?
Avatar billede starbotz Nybegynder
02. september 2012 - 21:31 #1
Problemet er løst - jeg lukker spørgsmålet.