Avatar billede Gamper Nybegynder
16. august 2012 - 11:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Stacked column

Hej,

Jeg har oprettet et chart ud fra data, som er grupperet efter dato.
Når jeg laver et "Stacked chart" og har dato på x-aksen, så kommer der et mellemrum i weekenderne, da jeg ingen data har fra weekenden.
Kan dette mellemrum elimineres?
Jeg har forsøgt at sætte x-aksen som "text-axis", men det ødelægger noget andet..
Avatar billede jens48 Ekspert
16. august 2012 - 23:29 #1
Hvis rækkerne bliver skjult vises de ikke i grafen. Og hvis du har datoerne stående i kolonne A kan du bruge denne lille makro til at skjule de dage der ligger i weekenden

Sub HideRows()
  Range("A1").Select
  x = UsedRange.Rows.Count
  For y = 1 To x
  If Weekday(Cells(y, 1), vbMonday) > 5 Then
  ActiveSheet.Rows(y).Hidden = True
  End If
  Next y
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
16. august 2012 - 23:46 #2
Beklager, ovenstående virker alligevel ikke, selv om det så sådan ud med en kurvegraf. Og med en søjlegraf er det tydeligt at det ikke ændrer noget.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2012 - 06:52 #3
Hvis du kan leve med et par hjælpekolonner er der en mulighed.
Sig til hvis (og hvortil) jeg skal sende en eksempelfil.
Avatar billede Gamper Nybegynder
17. august 2012 - 08:48 #4
tak for hjælpen!
Min kolonne med datoer indeholder slet ikke weekender, men når man laver et chart med date-axis, så tror den automatisk der skal være noget i weekenderne.
Vil blot sige ekskluder weekends..
Kan jeg mon sende min mail i en privatbesked til dig? For så må du da meget gerne sende dit ex.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2012 - 09:23 #5
Send hellere en fil (gerne annonymiseret) der viser opgaven til
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede Gamper Nybegynder
17. august 2012 - 09:58 #6
tak.
Ja, du bruger "text axis". Det fungerer desværre ikk, da jeg både har en stacked column og en "line" i samme chart.
Hvis jeg anvender text axis vender dato den forkerte vej og hvis jeg vender dem korrekt, er det kun data for den ene lodrette akse der stemmer.
Alternativt er at sortere mine forskellig data i tabellerne.. men den løsning er jeg ikk vild med.
Tak for forsøgt.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2012 - 12:02 #7
Det er altid en fordel hvis fulde specifikationer opgives i det indledende spørgsmål.
Avatar billede Gamper Nybegynder
17. august 2012 - 12:47 #8
ja. jeg skrev godt nok det med "text-axis" i mit indledende spørgsmål.
Men, tak for hjælpen :-)
Avatar billede Gamper Nybegynder
30. oktober 2012 - 16:48 #9
luk