Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 10:02 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Updatering af BIOS endte galt

Hej eksperter

Jeg skulle fixe en Toshiba Satellite P300 1DA for noget familie og da det indbyggede trådløse netværkskort ikke virkede med fuld hastighed (download 0,5 Mbps mod 5,0 Mbps hvis jeg brugte en anden WIFI stick).

Jeg opdaterede driveren fra Toshiba's hjemmeside og det hjalp ikke. Derefter fandt jeg flere steder på nettet, forslag om, at opdaterer BIOS'en. Til det brugte jeg WinPhlash (http://ge.tt/3eKYy2M/v/0). Screenshot er fra http://aps2.toshiba-tro.de/kb0/HTD9502M10000R01.htm)Jeg satte den på samme indstilling som på billedet - Backup BIOS and Flash BIOS with new settings - og trykkede på - Advanced Settings - Maskinen gik i gang med at opdatere og kom også med de to billeder som er på det vedhæftede.

Computeren genstartede og kom så desværre med den kendte sorte skærm hvor den spørger om man vil starte i fejlsikret tilstand m.fl. og til sidst start windows normalt. INGEN af mulighederne virker.

Jeg satte en Windows XP skive i og BIOS'en kunne også sagtens få startet installationen og den står med den blå baggrund og indlæser drivere og alt det den nu skal indlæse. Men pludselig rammes jeg af Blue Screen Of Death

Jeg tænker lidt at min BIOS på en måde ikke fejler noget siden at jeg kom ind og den virker. Jeg tænkte at jeg så bare må lave en ren installation og formaterer. Men jeg får bare den blå skærm.

Er der nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre?
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 10:28 #1
Hvad er det for en slags kode du får i Blue Screen Of Death ?
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 10:33 #2
Uha... ja nu er jeg så lige på job og kan først kigge på det i aften hvad den helt præcis siger.

Men vil du ikke umiddelbart mene at BIOS'en ikke fejler noget?
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 10:47 #3
når maskinen til trods starter op, så vil jeg mene at BIOS opdateringen har virket. Hvis den derimod ikke har virket, vil der totalt have gået kuk i systemet dvs. makinen kunne i princippet bryde sammen. Det er derfor, man med en BIOS opdateringen, virkelig skal være så forsigtig og være fulstændig sikker på version, passer sammen med maskinen, og at den kommer fra producenten, altså den ikke er uorginal.

F.eks når jeg skal opdatere en BIOS på en maskine, vil jeg først undersøge om det nu først er nødvendig og derefter sikre mig, hvis BIOS'en skal opdateres, at den passer 100 % med den version som er på maskien og at den kommer fra den orginale producent.

Så kort sagt, når man skal opdatere en BIOS på en maskine, så skal man altså vide, hvad man gør, ellers kan det altså gå groligt galt. Så du har endlig været lidt heldig...
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 10:51 #4
groligt - grueligt

Der står jo endlig også i de screenshoot du linker til "System BIOS succesfully updated!"
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
15. august 2012 - 11:03 #5
er det ikke muligt at opdatere bios fra bios menuen? (ikke windows) få en ny frisk bios til maskinen og smid den på en usb vis muligt og  indstaler den nye bios.

det lyder lidt som om du har fået finger i en bios til en anden model med noget lidt andet hardware og så fejler den i startup.
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 11:10 #6
jeg siger bare, at hvis man opdatere en forkert version BIOS på en maskine, som var beregnet til en anden, kan det gå galt...

når man skal opdatere BIOS'en skal man altid følge den fremgangsmåde, man beskriver på producentens side.
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 11:45 #7
jeg kan ikke finde noget inde i BIOS der giver mig mulighed for at udskifte eller opdatere en ny BIOS.

Jeg har læst denne tråd http://forum.notebookreview.com/toshiba/469337-toshiba-satellite-a350-bios-recovery-phoenix.html hvor han har brugt Crisis Bios Recovery. Nu er det så at jeg skal finde den bios som passer til maskinen og her er der lidt et problem. Det er som nævnt en Toshiba Satellite P300 1DA - hvor 1DA skulle være en Skadinavisk model. Her http://ge.tt/8Zy883M/v/0?c kan i se at jeg ikke kan vælge den model jeg har (kig gerne selv http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/dk/generic/SUPPORT_PORTAL/).

Hvis jeg kigger på hver enkelt af de 7 modeller jeg kan se så er der kun den samme BIOS til de 5 nederste modeller (http://ge.tt/2C45A3M/v/0?c) og det er en version som skulle dække alle OS'er.

De første to i rækken har dog flere muligheder (http://ge.tt/1ZwOA3M/v/0?c) alle tre seneste Win OS'er og også til 64 bit.

Jeg har aldrig opdateret en BIOS før så var ikke klar over at der til nogle maskiner er en BIOS specielt til enten XP, Vista eller Win 7 som skal på computeren (kan godt forstå at der er forskel på 32 og 64 bit udgave)

Jeg har fundet maskinen hvor den blev købt - men sælges ikke længere (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=404921#extra). Den ligner meget Satellite Pro P300-16X modellen - Er i ikke enige i det?

Burde jeg så ikke kunne vælge den BIOS der hører til det styresystem jeg vil installerer? og så bruge Crisis Bios Recovery til at ligge den ind?

Grunden til BIOS opdatering var for at prøve at få det indbyggede WIFI kort til at virke i XP (jeg lavede en ren installation af XP da de købte den). Men det indbyggede WIFI det har det aldrig rigtigt virket i XP. Kan det skyldes at BIOS'en er en til 64bit maskinen og XP ikke kører 64 bit?
Avatar billede foodear Praktikant
15. august 2012 - 11:36 #8
Har du sat den til AHCI i Bios?
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 11:47 #9
hvis du ikke lige ved hvad AHCI er, er her http://www.supersej.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=99%3Ahow-to-enable-ahci-in-windows-7-after-installation&catid=48%3Aguides&Itemid=92&lang=da hvad det endlig er ! Jeg var heller lige klar hvad det var...
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 11:50 #10
#9
He he skulle lige til at spørge hvad det var... :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 11:52 #11
prøv at se om du kan finde serienummeret på maskinen, så kan du helt præsis se hvad model det er
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 12:04 #12
#11
Tjaa det prøvede jeg som det første... så var jeg fri for at gætte. Men den siger at det ikke findes.
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 12:27 #13
det lyder lidt mystisk, har vedkommende som ejer maskinen stadig nogen papirer på den ?

Har du prøv at vende den om, prøv at se her http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/warranty_registration_help.jsp?LNG=19&service=ND&help=serial er der ikke sådan noget på bagsiden ?
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 12:33 #14
Det står på en label omme bag på den... men måske man skulle prøve igen i aften.

Men når den ikke kommer frem på listen når jeg klikker her http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/dk/generic/SUPPORT_PORTAL/. og der kun er disse http://ge.tt/8Zy883M/v/0?c muligheder. Så ved jeg ikke
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 12:50 #15
hvis du stadig, finder et nummer på bagsiden og så ikke kan finde det på siden, så må du evt. kontakte Toshiba

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/contact_toshiba.jsp?LNG=19&service=ND

og fortælle, som det er
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 12:58 #16
Vil i mene at mit forsøg i #9 ville være en dum ide.
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 13:07 #17
prøv at se om der sådan en lap på basiden af bærbaren, så kan vi tage det der fra !
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 13:35 #18
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 13:41 #19
det er da et forsøg værd
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 19:10 #20
Nå... lad os se hvor skal jeg starte... jo

Jeg fandt frem til modellen via serienummeret (på den norske Toshiba hjemmeside). Der fandt jeg så ud af at det er den BIOS version 3.40 den skal bruge (http://ge.tt/7F24P4M/v/0?c).

Når jeg starter maskinen op og går ind i BIOS'en - som ser ud til at virke fint - så står der også version 3.40.

Så burde jeg ikke kunne regne med at mit problem ikke er i BIOS'en?

Jeg prøvede så at sætte winXP skiven i igen og starte op og install går også i gang med at læse drivere mm. ind.

tiger_dk spurgte i tråd #2 om hvilken fejl BSOD kommer med. og den skriver noget med:

Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadelse af computeren.

Hvis det er første gang, at du ser denne stopfejl, skal du genstarte computeren, Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende.
Kontroller, om der der vira på computeren. Fjern eventuelle nyligt installerede harddiske eller harddiskcontrollere. Sørg for, at harddisken er korrekt konfigureret og afsluttet.
Kør CHKDSK /F for at kontrollere, om harddisken er beskadiget, og genstart komputeren

Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0x0000007B (0xF78D2521,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Jeg kan jo ikke genstarte computeren for den kommer jo bare med mulighederne for

- Fejsikret tilstand
- Fejsikret tilstand med netværk
- Fejsikret tilstand med kommandopromt

- Sidst kendte fungerede konfiguration (hvor systemet virkede)

- Start windows normalt

Og ingen af dem virker som bekendt.
Avatar billede danni2501 Mester
15. august 2012 - 19:49 #21
Nu har jeg taget chancen og prøver at ligge en windows 7 på maskinen og indtil videre så virker det som om at det kan lykkes... hvorfor den gerne vil det og ikke win xp som den crashede fra? det ved jeg ikke. Måske fordi win 7 skiven har nogle drivere som XP'eren ikke har!?!
Avatar billede danni2501 Mester
16. august 2012 - 08:57 #22
Det hele endte lykkeligt og nu er der windows 7 på maskinen.

Må man selv ligge et svar når jeg selv fandt en løsning?
Avatar billede tiger_dk Mester
16. august 2012 - 10:12 #23
det var godt du selv fandt en løsning. Men den fejlkode, som du fik kunne godt have været en virus i computeren startsektor, du kan se her http://support.microsoft.com/kb/324103 hvad koden betyder.

her kan du også se en tråd http://www.maximumpc.com/forums/viewtopic.php?p=919863&sid=434ba3657065471978b222dc2aa84f4d om en der havde præsis den samme fejlkode som dig. Det endte med, at det var et ram modul der var defekt.

Vi kan dele i porten, da jeg endlig også kom med et par løsningsforslag...

men prøv alligevel, at kør en scanning med Malwarebytes Anti-Malware, for at være en sikker, at der ikke er noget "snavs"

http://www.spywarefri.dk/downloads1/mbam-setup.exe
Avatar billede tiger_dk Mester
16. august 2012 - 10:12 #24
ping
Avatar billede tiger_dk Mester
16. august 2012 - 10:20 #25
du ville altså ikke selv have noget af kagen....jeg tilbød ellers du også kunne få noget af pointene...
Avatar billede danni2501 Mester
16. august 2012 - 10:26 #26
Jeg har ikke brug for point... men hjælpen, så tak for den :-)
Avatar billede tiger_dk Mester
16. august 2012 - 14:37 #27
velbekomme...