Avatar billede annihilator Nybegynder
10. august 2012 - 13:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

EXCEL - LOPSLAG returnerer forkert værdi

Her er en udfordring, som jeg nu har kæmpet med i mange timer.
Dette er filen: https://www.dropbox.com/s/t01v7d7qh2ecsgp/Template%208-8-2012.xls

Problemet er den værdi LOPSLAG returnerer i felterne B57 og B58 i "square parts".
Værdierne hentes fra en tabel i "tables" og de værdier jeg forventer LOPSLAG returnerer burde jo være 1060 og 700, men af en eller anden grund returneres værdierne for nogle celler lidt længere oppe i tabellen, på trods af at opslagsværdien findes i felt C46 via en valideret rulleliste.
Det helt mærkelige er at fejlen fremkommer blot ved visse af valgmulighederne i rullelisten. Ved andre valg returneres de korrekte værdier til B57 og B58.

Måske det kan hænge sammen med at jeg undervejs har tilføjet rækker i "tables", men jeg har også forsøgt at taste helt forfra og på en helt frisk side, men samme problem opstår.

Nogen idéer?
10. august 2012 - 13:23 #1
Det skyldes en manglende sortering af listen I56:L72.
Avatar billede annihilator Nybegynder
10. august 2012 - 13:27 #2
Tak for en hurtig respons! Det lyder interessant. Hvordan løser jeg så dette? Hvordan sorterer jeg så listen? Og hvad hvis jeg senere ønsker at tilføje rækker? Vil jeg så opleve et lignende problem?
10. august 2012 - 13:36 #3
Marker området I56:L72
På fanen Data vælge Sorter
Sorter på kolonne I

Hvis du tilføjer yderligere punkter til listen, laver du en tilsvarende sortering.
Avatar billede annihilator Nybegynder
10. august 2012 - 13:52 #4
Tusind tak for hjælpen! Pointene er givet.
Ja, det var jo simpelt når det kom til stykket, men kunne jo ikke løse det uden din hjælp. God weekend!
Avatar billede natkatten Mester
10. august 2012 - 14:05 #5
Et alternativ er at anvende INDEKS+SAMMENLIGN (engelsk Excel INDEX+MATCH). Ud fra et hurtigt kig på dit regneark vil dette indebære følgende formler i hhv. 'Square parts'!B57 og 'Square parts'!B58:

=INDEKS(Tables!$I$56:$L$71;SAMMENLIGN($C$46;machinemodelradiant;0);2)

=INDEKS(Tables!$I$56:$L$71;SAMMENLIGN($C$46;machinemodelradiant;0);3)
Avatar billede annihilator Nybegynder
10. august 2012 - 14:22 #6
@natkatten
Hvis jeg bruger INDEKS+SAMMENLIGN betyder det da at jeg ikke behøver at sortere listen hvis jeg på et senere tidspunkt ønsker at tilføje rækker?
I så fald vil det jo være bedre at bruge din løsning, men ellers virker det for mig mere simpelt at benytte en enkelt funktion istedet for to.
Avatar billede natkatten Mester
10. august 2012 - 15:02 #7
Ja, en fordel ved INDEKS+SAMMENLIGN er, at listen ikke skal sorteres  .

LOPSLAG er lettere at gå til og anvendes derfor mere end INDEKS+SAMMENLIGN, men selv bruger jeg stort set altid denne sidste.  Hvis den anvendes som matriksformel giver den meget store muligheder for at lave endog yderst komplekse dataudtræk mv.
Avatar billede annihilator Nybegynder
13. august 2012 - 10:21 #8
Ja, det ser jo ud til at være en klar fordel.
Jeg tror jeg vil bruge INDEKS+SAMMENLIGNING fremover.

Kan man anvende en formelguide ligesom med LOPSLAG, eller er man tvunget til at indtaste den relativt komplicerede formel manuelt?

Hvordan gør jeg hvis jeg gerne vil give dig (natkatten) point også?
Du kom jo med en bedre løsning, selvom jeg også er rigtig glad for erikjuuls løsning.
Avatar billede natkatten Mester
13. august 2012 - 11:08 #9
Excels indbyggede hjælpefunktion til formler er ikke så overskuelig, når man benytter flere funktioner, men man kan dog ved at "stille sig" forskellige i formelen få hjælp til både INDEKS og SAMMENLIGN.

Prøv at søge på Excel +INDEX +MATCH og du vil kunne finde flere gode vejledninger på nettet. F.eks. denne:

http://www.contextures.com/xlFunctions03.html

Arbejdsmæssigt bruger jeg som nævnt INDEKS+SAMMENLIGN rigtig meget. Faktisk bruger jeg den efterhånden endnu mere end SUMPRODUKT, som ellers er en anden rigtig anvendelig "schweizerkniv". Jeg har også her på Eksperten hjulpet forskellige, der har haft problemer med at foretage opslag. Nogle gange vil en matriksformel være den bedste løsning. Se f.eks. denne tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/945262#reply_7824569

Jeg skal ikke have point for denne. Erik Juul kom først med en løsning, og jeg bruger ikke tid her på Eksperten for at få point! Fint at du kan se mulighederne i INDEKS+SAMMENLIGN. Jeg ved fra mig selv, at øvelse gør mester ..
Avatar billede annihilator Nybegynder
13. august 2012 - 11:29 #10
Jeg takker for jeres hjælp. Dette forum er virkelig anvendeligt. Men kun takket være folk som jer!
Hav en rigtig god dag!