Avatar billede dpj Nybegynder
10. august 2012 - 11:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afkrydsningsfelter og vis-knap

Hej

Jeg håber der er en excelhaj som kan hjælpe mig.

Jeg har en udfordring, idet jeg er ved at lave en større sammenligning af en række selskaber. Mit skema er fordelt på 11 selskaber (hver sin kolonne) og en masse spørgsmål ud for hver enkelt rækkenummer.

Jeg ville gerne have, at man ovenover sammenligningen kunne afkrydse, hvilke selskaber man gerne ville se i sammenligningen. Altså at samtlige selskaber var ridset op med et afkrydsningsfelt, hvor man kunne vælge de 2 eller flere man gerne ville sammenligne. Når man har sat x i dem man vil sammenligne, skal man kunne trykke "VIS SAMMENLIGNING" og dermed komme over i et nyt dataark, hvor kun de valgte selskaber fremgår.

Hvis nogen vil hjælpe, er de meget velkomne til at skrive til mig eller, eller på e-mail mbj87@forum.dk - her kan i også få en skabelon og en lidt større uddybning af hvad jeg gerne vil have hjælp til.

Venlig hilsen
Mads
Avatar billede supertekst Ekspert
10. august 2012 - 12:57 #1
Mulighed:

Det kan udføres via VBA ved højreklik på f.eks. række 1 kolonnerne C & F. Disse kolonner markeres med en farve. Farven kan fjernes ved fornyet klik.

Kolonne A forventes at indeholde data. Derfor kan et klik i A1 anvendes til at skjule alle kolonner, der ikke er farvemarkeret.

Alle kolonner vises igen ved højreklik i A1. Farven i kolonner kunne  f.eks. fjernes hvis dobbeltklik i A1.
Avatar billede dpj Nybegynder
10. august 2012 - 13:08 #2
Hej

Tak for dit forslag. Jeg er ikke super-bruger af excel, men det du foreslår er ikke helt det jeg har i tankerne.

Det skal være meget brugervenligt for andre at anvende - derfor tror jeg ikke dit forslag kan bruges desværre. Eller tager jeg fejl, og misforstår det du skriver?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. august 2012 - 13:22 #3
Prøver at lave en model, som jeg kan sende til din adresse?
Avatar billede dpj Nybegynder
10. august 2012 - 13:29 #4
Ja tak, det må du meget gerne gøre. Skal jeg sende dig en skabelon først, så du kan se lidt mere hvad jeg mener?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. august 2012 - 13:51 #5
Er næsten klar til afsendelse..
Avatar billede supertekst Ekspert
13. august 2012 - 09:24 #6
Const antalSelskaber = 11
Private Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Rem Ved højreklik
    If InStr(Target.Address, ":") = 0 Then
        If Target.Column >= 2 And Target.Row = 1 And Target <> "" Then
            If Target.Interior.ColorIndex = 6 Then
                Columns(Target.Column).Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
            Else
                Columns(Target.Column).Interior.ColorIndex = 6
            End If
            Cancel = True
        Else
            If Target.Address = "$A$1" And Target.Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone Then
                viskunMarkeredeKolonner
                Target.Interior.ColorIndex = 6
                Cancel = True
            Else
                If Target.Address = "$A$1" And Target.Interior.ColorIndex = 6 Then
                    visAlleKolonner
                    Target.Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
                    Cancel = True
                End If
End Sub
Private Sub viskunMarkeredeKolonner()
Dim kol
    For kol = 2 To antalSelskaber + 1
        If Cells(1, kol).Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone Then
            Columns(kol).Hidden = True
        End If
    Next kol
End Sub
Private Sub visAlleKolonner()
Dim kol
    For kol = 2 To antalSelskaber + 1
        Columns(kol).Hidden = False
        Columns(kol).Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
    Next kol
End Sub