Avatar billede daddy Novice
29. juli 2012 - 20:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk HHD vises ikke efter tilføjelses af SSD

Jeg har anskaffet mig en SSD disk og har nu fået et lille problem.

Jeg har erstattet en 250 GB HHD med SSDen, der skal fungere som systemdisk. Udover den har jeg to lager diske på 1 TB. Den ene er basic og den anden er dynamisk.

Jeg har sat AHCI til i BIOS og SSDen virker fint. Men den dynamiske lagerdisk er ikke tilgængelig.

Er det fordi man ikke kan bruge dynamiske under AHCI?

I så fald er, er det eneste at gøre, at flytte data fra den og lave den om til basic?

Under diskmanagement, står den dynamiske disk til ""foreign", tør ikke rigtig prøve at importere den, da jeg ikke har prøvet det før, og er lidt usikker på hvad det indebære.

Jeg har en Engelsk version af Windows 7, derfor nogle af mine ord er lidt udanske.
Avatar billede thov Forsker
30. juli 2012 - 01:53 #1
Gå tilbage til den konfiguration hvor filerne på den 'dynamiske' disk var tilgængelige.
Så kopierer du hele indholdet over på en 'basic' disk, og laver den dynamiske disk om til en 'basic'.

Til almindeligt hjemmebrug skal man gå i en stor bue uden om dynamiske diske - Det er til brug i servere.
Avatar billede daddy Novice
30. juli 2012 - 13:16 #2
Er jeg i fuld gang med. Kan ikke helt huske, hvorfor jeg lavede den dynamisk. Men mener det var noget med, at jeg ellers ikke kunne få lov til at lave de partioner jeg ville. Men holder mig bestemt fra det fremover.

Smid et svar, så kommer der point din vej. :-)
Avatar billede thov Forsker
30. juli 2012 - 17:30 #3
Man kan 'kun' oprette 4 primære partitioner, men masser af 'extended' partitioner - det er nok derfor du rendte ind i problemer.

Med dynamiske diske har man ingen kontrol med, hvor filernes klynger befinder sig, for alle systemets harddiske opfattes som en stor pulje.
Fint nok i servere, for nye diske glider uden besvær ind i samlingen, men ris til egen r*v hjemme i privaten :-)

Og det var også et 'svar'...
Avatar billede lclemens Nybegynder
30. juli 2012 - 18:06 #4
"Med dynamiske diske har man ingen kontrol med, hvor filernes klynger befinder sig, for alle systemets harddiske opfattes som en stor pulje."

Det er nu kun, hvis man vælger at smelte flere harddiske sammen i samme volume.
Avatar billede daddy Novice
30. juli 2012 - 18:59 #5
Takker :-)

Så blev man også lidt klogere.