Avatar billede worbech Nybegynder
20. juli 2012 - 13:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sammenlign strings indeholdende tal med andre strings

Hejsa,
Jeg er ny i java programmering, og har et applikationsspørgsmål:

Hvordan kan jeg sammenligne to strings for at undersøge, om de er ens, hvis en string kan indeholde et tal?

Eksempel:

String a = "temperaturen er 19 gr. i dag";
String b = "temperaturen er 20 gr. i dag";

Bemærk at ikke kun tallene kan variere, men også teksten, der skal sammenlignes. I den sammenligning jeg skal lave, er det tilfældigt, om en string indeholder et tal eller ej.

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede tjp Mester
20. juli 2012 - 15:50 #1
Hvad med?:
a.equals(b)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2012 - 15:52 #2
a.equals(b)

returnerer om strengene er ens uanset tal eller ej
Avatar billede odsgaard Praktikant
21. juli 2012 - 13:23 #3
Du kan bruge
a.matches([regular expression])

http://docs.oracle.com/javase/1.5.0/docs/api/java/lang/String.html#matches(java.lang.String)

http://docs.oracle.com/javase/1.5.0/docs/api/java/util/regex/Pattern.html#sum

Eksempel (fandt den på Nettet):
String test = "12cats";
//String test = "catscats";
//String test = "c4ts";
//String test = "12345";

if (test.matches(".*[0-9].*") {

System.out.println("Contains numbers");
} else {
System.out.println("Does not contain numbers");
} //End if

Håber det virker

/Brian
Avatar billede worbech Nybegynder
22. juli 2012 - 20:50 #4
Tak for de gode inputs. På baggrund af forslagene opretterede jeg en test instans, og smed manuelt noget af mit data derind.
a.equals(b) ser ud til at virke fint... desværre, hvilket betyder jeg har en fejl et andet sted, da det ikke løser problemet (brugte a.equalsIgnoreCase(b) før).

Tak for hjælpen!
Avatar billede worbech Nybegynder
22. juli 2012 - 20:53 #5
tjp og arne_v,
smid lige et svar, så jeg kan lukke spørgsmålet.

Mvh. Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2012 - 22:26 #6
ok