Avatar billede kasperth Juniormester
20. juli 2012 - 13:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VBA-kode til automatisering af oplysninger i word

Hej eksperter,

Jeg har en ret simpel ide, som jeg tror vil kunne spare en masse arbejde på min arbejdsplads. Jeg er nået ret langt med de øvrige de (hente adresse fra CVR osv.), men er gået i stå på næste del. Jeg tror faktisk, at det ikke er overdrevet svært at skrive koden, men har ikke meget erfaring i netop de dele.

Som jeg ser det har jeg 3 hovedproblemstillinger, som kan besvares særskilt. De er beskrevet nedenstående.

Generelt:
Vi skriver en del breve ud og de breve bliver individuelt tilpasset. I brevene indgår en række grunddata om dem vi sender til (kundenr., adresse osv). Herudover indgår en række data fra en database (produktnavn osv.).

--------------------------------

Udfordring 1:

Jeg ville gerne lave en makro, som kunne gennemlæse dokumentet og autoudfylde disse felter.

Hele ideen er, at man i adressefeltet skriver [Kundeadresse]. Når man kører makroen kommer en dialogboks op og spørger efter kundenr. Makroen kører herefter dokumentet igennem og alle steder med en kantet parentes ser den på indholdet og hvis indholdet af parentesen er defineret, så slår den op i en database.

Databaseopslaget kigger jeg selv på, så i kan evt. bare indsætte en msgbox, så jeg kan se at den kan finde den.

Da der både er indhold i selve teksten og sidehoved/sidefod, skal den helst kunne gennemgå begge 2.

--------------------------------

Udfordring 2:
Noget data går igen mange steder i brevet, men er ikke defineret i databasen. Det kunne måske være navnet på en person man har drøftet salget med.

Det kunne være genialt, hvis man - for de hændelser hvor makroen ikke kan genkende indholdet af de kantede parenteser - kunne få en dialogboks op. Dette input gemmes som variabel og støder den på den variabel igen, så udfylder den automatisk.

Eksempelvis så kunne [kontakt] være en ikke-defineret variabel. Første gang makroen støder på teksten "[kontakt] kommer en inputbox op. Man taster "Søren fra jeres afdeling på hovedgaden 13". Alle de steder i teksten hvor der står [kontakt] udfyldes automatisk uden, at der kommer flere dialogbokse op.

--------------------------------

Udfordring 3:
Makroen skal ikke ligge i samtlige dokumenter, men skal kunne bruges i alle. Hvordan gør man det lettest i praksis? Er der en måde, hvor man kan sikre, at der eksempelvis kommer et ikon op i værktøjslinien som standard i word og oprette den som en global sub??

-------------------------------

Håber, at i har nogle ideer til en eller flere af ovenstående punkter. Og spørg gerne ind, hvis der er noget, som er uklart.

Jeg har sat en del point på , så der er lidt til hver delelement ;)
Avatar billede kasperth Juniormester
20. juli 2012 - 14:14 #1
I er forresten velkomne til bare at byde ind på de enkelte delelementer. Det var bare lettere at oprette som et samlet spørgsmål, så man fik et indtryk af den kontekst, som koden skal kunne virke i.
Avatar billede kasperth Juniormester
31. juli 2012 - 16:51 #2
Problem løst
Avatar billede kimborg Nybegynder
09. december 2015 - 11:19 #3
Hvordan fik du det løst?

Har du noget kode vi andre kan bruge?