Avatar billede garant11 Nybegynder
17. juli 2012 - 21:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Søg efter alder fra datofelt

Hey allesammen.

Jeg har et fødselsdag(dob) felt i access (mm/dd/yyyy) og jeg prøver at lave et søgefelt hvor man kan søge imellem to aldre f.eks: 20 eller 30 år. Men jeg ved ikke hvordan så jeg håber der er nogen der vil hjælpe mig.

Her er et lille "eksempel" på hvad jeg prøver på:
age1 = Request.Form("age1") 'age1 = 20
age2 = Request.Form("age2") 'age2 = 30

'dob er et datofelt
sql = "SELECT * FROM users WHERE dob between "& age1 &" and "& age2 &"
Avatar billede garant11 Nybegynder
18. juli 2012 - 16:57 #1
Folk plejer ellers at være hurtig herinde. :-)
Avatar billede cpufan Juniormester
19. juli 2012 - 17:12 #2
du skal kigge på datediff
se eksempler her:
http://www.techonthenet.com/access/functions/date/datediff.php

pseudokode:
"select * from users where datediff('yyyy',dob,"&now()&")>=20 and datediff('yyyy',dob,"&now()&")<=30"
Avatar billede garant11 Nybegynder
19. juli 2012 - 17:42 #3
Mange tak. :-)
Ser ud til at være i den rigtig retning, men jeg kan ikke få den til at virke.

jeg får:
Variablen er ikke defineret: 'dob' Selvom at dob slet ikke er en variabel men et felt i access databasen.

Koden ser nu sådan her ud:
sql = "SELECT * FROM users WHERE datediff('yyyy',dob,"&date()&")>=" & age1 &" and datediff('yyyy',users.dob,"&date()&")<=" & age2 & "

Og datoformat er: dd/mm/yyyy.
Avatar billede garant11 Nybegynder
19. juli 2012 - 19:49 #4
Har lige prøvet:
sql = "SELECT * FROM users WHERE datediff('yyyy',dob.Fields,"&date()&")>=" & age1 &" and datediff('yyyy',dob.Fields,"&date()&")<=" & age2 & "

Og nu får jeg:
Microsoft JET Database Engine fejl '80040e10'

Der er ikke angivet nogen værdi for en eller flere krævede parametre.
Avatar billede cpufan Juniormester
20. juli 2012 - 13:26 #5
prøv at skifte dob til CDATE(dob)
Avatar billede garant11 Nybegynder
20. juli 2012 - 13:37 #6
Øv det virkede heller ikke. Den tror stadig at det dob at en variabel. Jeg har prøvet alle mulige løsningerne men ikke noget held.
Avatar billede garant11 Nybegynder
20. juli 2012 - 13:44 #7
Ps, jeg har tjekket for stavefejl og manglene tegn igen og igen så det er ikke det der er problemet.
Avatar billede garant11 Nybegynder
20. juli 2012 - 14:00 #8
har fået løs problemet, Mange tak for hjælpen cpufan. :-)

Det viste sig at jeg havde bedt om "dob" længere nede i scriptet, min fejl.
Din pseudokode virker som den skal. :-)
Ved du hvor præcis datediff er? Jeg har hørt meget om at datediff er lidt "off".