Avatar billede daizukke Juniormester
17. juli 2012 - 15:31 Der er 2 kommentarer

MP3-kvalitet forringes med tiden!

Hej folkens..
Jeg har et problem som irriterer mig voldsomt.
Jeg har en stor samling MP3-filer. Mange af disse filer er hentet med Youtube Downloader som videoer, og senere konverteret til MP3.

Efter færdig konvertering lyder MP3-filerne perfekt, og de fleste filer har en bithastighed på 192 kbps (udemærket kvalitet)

Når MP3-filerne så har ligget på min harddisk i et stykke tid.. (nogle gange et par måneder, nogle kun få dage) så er lyden lige pludselig forfærdelig! Alt "skratcher" fuldstændig, og det er ikke til at holde ud at høre på..

Filerne lyder lige sådan på andre computere, så det er udelukket at mit det er mit lydkorts skyld.. Virus er stort set også udelukket, da jeg er godt beskyttet og kører jævnlige scanninger.

De MP4-videoer jeg henter med Youtube Downloader bliver aldrig dårlig kvalitet.. Det er kun de konverterede MP3-filer der lige pludselig er ødelagte.

Jeg håber der er nogle derude, der kan hjælpe mig :-)
Mvh. Jakob
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 17:18 #1
Lyder meget som et eller andet (Virus program der skader dine MP3'er) har også haft det problem med nogen gamle filer det var en harddisk der var ved at stå af og der var fejl i indformationerne på nogen af MP3 filerne.

Lydkaliteten skulle ikke kunne ændre sig. Da dataen på dine MP3 filer ligger på din harddisk i den kvalitet du har gemt dem i. Og det er kun hvis disse filer tager skade at det kan ændre sig og det lyder som om det er tilfældet hos dig da filerne også har problemer på andre computer.

1. Fejl i det program der gemte filen i første omgang
2. Virus (Nasty en der søger mp3'er på harddisken og skriver "ny" data i filen)
3. Fejl på harddisk

Det sagt så skal jeg lige påpege at ripping af youtube vist ikke er helt lovligt just for your info ;)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
17. juli 2012 - 18:10 #2
Prøv forskellige afspillere som VLC og MPC.
Prøv forskellige højtalere/hovedtelefoner.

Juster volume diverse steder, afspiller, windows volumekontrol, medfølgende software til lydkort.
Slå effekter fra som rumklang, forstærkning osv.

Hvis det ikke hjælper så tror jeg det er fordi filerner er blevet konverteret dårligt. Hvis de har lydt godt før kan det være de er blevet genencoded og dermed mistet kvalitet.

Ellers prøv og kom med link til filerne så kan vi andre prøv og hører hvordan de lyder før og efter.