Avatar billede mhp_dk Nybegynder
16. juli 2012 - 13:17 Der er 9 kommentarer

Navision Native og select "sysdate"

Hvad hedder select statement for "dagsdato" i Oracle hedder den select sysdate, men hvad hedder den i navtive (Navision)
Avatar billede jjam Juniormester
16. juli 2012 - 16:58 #1
I AL er der en dato variabel der hedder TODAY.
TODAY er lig dags dato i OS.
Er det det du går efter ?
Avatar billede mhp_dk Nybegynder
16. juli 2012 - 20:53 #2
Nej, det virker i hvert fald ikke her
Avatar billede mhp_dk Nybegynder
16. juli 2012 - 20:55 #3
Jeg vil gerne tilføje et ekstra felt til denne søgning som giver dags dato
SELECT A.Navn
FROM Virksomhedsoplysninger A

i Oracle kan det føres sådan:
SELECT A.Navn, sysdate
FROM Virksomhedsoplysninger A

Men jeg ved ikke om det er muligt i Native C5/Navision
Avatar billede jjam Juniormester
16. juli 2012 - 21:54 #4
Nåå C5, så taler vi jo XAL
(I udviklingsmenu, XAL/RET skal være i DOS mode.)
Her er et kodeeksembel.

SEARCH DebPost
WHERE DebPost.Konto == "999999"
and  DebPost.Dato  == TODAY()
      print DebPost.BeløbDKK
end
PAUSE

Bemærk i nye versioner er tabel navne på engelsk.
Avatar billede mhp_dk Nybegynder
17. juli 2012 - 06:19 #5
TODAY() virker ikke, jeg burde nok ikke have skrevet C5, helt præcist hedder det Microsoft Business Solutions-Navision Version DK 3.70B og det er ikke på en SQL men en Native.
Avatar billede jjam Juniormester
17. juli 2012 - 07:51 #6
Kan du fortælle hvorledes du tilgår databasen og skriver din kode ?
Evt et screendump af dit udviklingsmiljø.
Avatar billede mhp_dk Nybegynder
17. juli 2012 - 10:22 #7
Jeg laver nogle ODBC/C udtræk til Excel og for at gøre det simpelt vil gerne bare gerne have dags dato med som et felt i denne:
SELECT A.Navn
FROM Virksomhedsoplysninger A

Jeg ved at man kan gøre det i Oracle sådan her:

SELECT A.Navn, sysdate
FROM Virksomhedsoplysninger A

Men jeg er ikke sikker på at man kan med en Native database
Avatar billede jjam Juniormester
17. juli 2012 - 10:51 #8
OK så går det jo ikke jeg bliver ved med at give AL og XAL kode eksempler. 
Måske kan du i SQL sætningen henvise til en celle i EXCEL der indeholder dags dato. (Jeg har absolut ingen erfaring med dette)
Avatar billede mhp_dk Nybegynder
17. juli 2012 - 19:37 #9
Jo jeg har noget VBA der kan lave et felt der er opdateret med dagsdato når en forespørgsel er kørt, men det med sysdate er mere drift sikkert og med oracle en meget mere simpel måde at lave det på, men jeg må nok i gang med VBA