Avatar billede learner Praktikant
14. juli 2012 - 22:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

brug af rtrim til at fjerne <br> i enden af streng

Jeg ønsker at fjerne <br> hvis de er i slutningen af streng.

jeg kan ikke forstå hvorfor det her går galt:
echo rtrim(trim('<p><em>test:test</em></p> '), '<br>');
// udskriver "<p><em>test:test</em>"

Jeg fatter det ikke, for jeg beder den jo kun om at fjerne <br>

nogen som kan hjælpe med svar på det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. juli 2012 - 22:54 #1
Faktisk udskriver den

  <p><em>test:test</em></p

Det du skriver i anden parameter til rtrim er ikke en streng, der skal fjernes, men en usorteret liste af tegn, der skal fjernes. > matcher, og bliver fjernet. p gør ikke, og så stopper den.

Du skal nok bare bruge en almindelig replace.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
15. juli 2012 - 00:59 #2
Hvis det er din egen kode som putter <br> ind så ville det nok være bedst ikke at putte det ind til at starte med.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
15. juli 2012 - 01:09 #3
Ellers sådan her hvis ét br i slutningen skal slettes :

$str = preg_replace('{(<br>)$}i', '', $str);

Ellers sådan her hvis alle br i slutningen skal slettes :

$str = preg_replace('{(<br>)+$}i', '', $str);
Avatar billede learner Praktikant
15. juli 2012 - 11:59 #4
scooter jeg takker for dit svar som jeg benytter

preg_replace('{(<br>)+$}i', '', $str)

Tak for hjælpen Erik og Scooter :o)
Smid svar
Avatar billede learner Praktikant
15. juli 2012 - 13:20 #5
Hej igen

Må jeg bede om at få feedback på flg html filter jeg har lavet:

// rensning af html hentet fra andre sider
// jeg ønsker at forenkle html'en og ændre h1'er til h2'er
$output = 'rodet html hentet fra anden side';
$output = str_replace(array("\r\n","\n","\r","\t"), ' ', $output);
$output = preg_replace('/<br(.*?)>/i', '<br>', $output); // ændrer alle <br/> <br/ > <br /> til <br>
$output = preg_replace('/<p(.*?)>/i', 'P_BEGIN', $output); // gemmer <p> og <p eteellerandet> tags
$output = preg_replace('/</p>/i', 'P_END', $output);
$output = preg_replace('/<h1(.*?)>/i', 'H1_BEGIN', $output);
$output = str_replace('/</h1>/i', 'H1_END', $output);
$output = strip_tags($output); // resten fjernes bare
$output = str_replace(array('"','"'), '', $output); // jeg tillader ikke " og " - erstatter dem med ingenting
$output = str_replace('BRBRBR', '<br>', $output);
$output = str_replace('P_BEGIN', '<p>', $output);
$output = str_replace('P_END', '</p>', $output);
$output = str_replace('H1_BEGIN', '<h2>', $output);
$output = str_replace('H1_END', '</h2>', $output);
$output = preg_replace('{(<br>)+$}i', '', $output);// fjerner eventuelle <br> i enden (men hvad med nogen mellemrum?? kan de forstyrre?)
$output = preg_replace('~\s{2,}~', ' ', $output);//fjerner dobbelt mellemrum
$output = preg_replace('/ </', '<', $output);// fjerner eventuelle mellemrum før eller efter <> tags
$output = preg_replace('/> /', '<', $output);// fjerner eventuelle mellemrum før eller efter <> tags
$output = trim($output);
Avatar billede learner Praktikant
15. juli 2012 - 14:08 #6
nu bedre:

Jeg er ikke så god til det, så I må meget gerne lige kigge om der er noget som ser helt dumt ud ;o)

function filter_html($output, $ident=false){
    // rensning af html
    $output = str_replace(array("\r\n","\n","\r","\t"), ' ', $output);
    $output = preg_replace('/<br(.*?)>/i', 'BRBRBR', $output); // ændrer alle <br/> <br/ > <br /> til <br>
    $output = preg_replace('/<p(.*?)>/i', 'P_BEGIN', $output); // gemmer <p> og <p eteellerandet> tags
    $output = preg_replace('/<\/p>/i', 'P_END', $output);
    $output = preg_replace('/<h1(.*?)>/i', 'H1_BEGIN', $output);
    $output = preg_replace('/<\/h1>/i', 'H1_END', $output);
    if ($ident)$output = str_replace('/'.$ident.'/', '', $output);
    $output = strip_tags($output); // resten fjernes bare
    $output = str_replace(array('/"/','/"/','/´/'), '', $output); // jeg tillader ikke " og " - erstatter dem med ingenting
    $output = str_replace('BRBRBR', '<br>', $output);
    $output = str_replace('P_BEGIN', '<p>', $output);
    $output = str_replace('P_END', '</p>', $output);
    $output = str_replace('H1_BEGIN', '<h2>', $output);
    $output = str_replace('H1_END', '</h2>', $output);
    $output = preg_replace('~\s{2,}~', ' ', $output);//fjerner dobbelt mellemrum
    $output = preg_replace('/ </', '<', $output);// fjerner eventuelle mellemrum før eller efter <> tags
    $output = preg_replace('/> /', '>', $output);// fjerner eventuelle mellemrum før eller efter <> tags
    $output = preg_replace('{(<br>)+$}i', '', $output);// fjerner eventuelle <br> i enden (men hvad med nogen mellemrum?? kan de forstyrre?)
    return trim($output);

    // fjerner tomhed og de underlige linjeskift
    $output = preg_replace('/<br><br><br>/', '<br><br>', $output);
    $output = preg_replace('/<p></p>/', '', $output);// fjerner eventuelle mellemrum før eller efter <> tags
    $output = preg_replace('/<p><br>/', '<p>', $output);
    $output = preg_replace('/<br></p>/', '</p>', $output);
}

På forhånd tak
Avatar billede learner Praktikant
15. juli 2012 - 14:11 #7
return trim($output); skal selvfølgelig være til sidst ;o)
Avatar billede learner Praktikant
15. juli 2012 - 14:14 #8
function filter_html($output, $ident=false){
    // rensning af html
    $output = str_replace(array("\r\n","\n","\r","\t"), ' ', $output);
    $output = preg_replace('/<br(.*?)>/i', 'BRBRBR', $output); // ændrer alle <br/> <br/ > <br /> til <br>
    $output = preg_replace('/<p(.*?)>/i', 'P_BEGIN', $output); // gemmer <p> og <p eteellerandet> tags
    $output = preg_replace('/<\/p>/i', 'P_END', $output);
    $output = preg_replace('/<h1(.*?)>/i', 'H1_BEGIN', $output);
    $output = preg_replace('/<\/h1>/i', 'H1_END', $output);
    if ($ident)$output = str_replace('/'.$ident.'/', '', $output);
    $output = strip_tags($output); // resten fjernes bare
    $output = str_replace(array('/"/','/"/','/´/'), '', $output); // jeg tillader ikke " og " - erstatter dem med ingenting
    $output = str_replace('BRBRBR', '<br>', $output);
    $output = str_replace('P_BEGIN', '<p>', $output);
    $output = str_replace('P_END', '</p>', $output);
    $output = str_replace('H1_BEGIN', '<h2>', $output);
    $output = str_replace('H1_END', '</h2>', $output);
    $output = preg_replace('~\s{2,}~', ' ', $output);//fjerner dobbelt mellemrum
    $output = preg_replace('/ </', '<', $output);// fjerner eventuelle mellemrum før eller efter <> tags
    $output = preg_replace('/> /', '>', $output);// fjerner eventuelle mellemrum før eller efter <> tags
    $output = preg_replace('{(<br>)+$}i', '', $output);// fjerner eventuelle <br> i enden (men hvad med nogen mellemrum?? kan de forstyrre?)

    // fjerner tomhed og de underlige linjeskift
    $output = preg_replace('/<br><br><br>/i', '<br><br>', $output);
    $output = preg_replace('/<p><\/p>/i', '', $output);
    $output = preg_replace('/<p><br>/i', '<p>', $output);
    $output = preg_replace('/<br><\/p>/i', '</p>', $output);

    return trim($output);
}
Avatar billede olebole Juniormester
15. juli 2012 - 17:18 #9
<ole>

Det ser godt nok ikke særlig effektivt ud. Hvad bruger du det til - og hvorfor er det nødvendigt? 23 funktionskald - heraf mange til RegExp-funktioner, der er kendt som laaaaaangsomme. Mon ikke der er et bedre sted at sætte ind?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede learner Praktikant
15. juli 2012 - 20:27 #10
det er nogen tekster jeg henter fra andre og der er masser af rod i dem. så jeg rydde rgroft op i dem. ligegodt om det er langsommeligt - det er kun 1 gang det skal ordnes.

Men ok tak jeg vidste ik at regex er langsommere
Avatar billede olebole Juniormester
15. juli 2012 - 21:17 #11
De steder, hvor det er en fast defineret streng, du skal 'oversætte', bør du undlade at bruge RegExp. De bær forbeholdes strenge med et mønster, der skal genkendes og udskiftes  *o)

Kik i øvrigt på strtr (string translate), som er beregnet til den slags