Avatar billede hcthorsen Praktikant
13. juli 2012 - 14:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Program til fordeling af personale

Jeg kan ikke lige finde en bedre kategori til mit spørgsmål - håber det er ok.

Jeg søger et program, der kan komme med forslag til fordeling af personale på forskellige lokaliteter. Det skal ske ud fra nogle opstillede regler, fx.

Alle skal forbi lokalitet A, B, C

Der kan maks. være X antal personer på lokalitet A af gangen

Der kan maks. være Y antal personer på lokalitet B af gangen

Er der nogen der kender et program der kan sådan noget, eller skal jeg programmere det selv?
Avatar billede anlu Nybegynder
14. juli 2012 - 19:51 #1
Jeg kender ikke noget program, der specifikt løser den opgave du beskriver, men jeg tænker, om man evt. kan beskrive reglerne, så løsningen kan findes vha. programmer der mere generisk kan optimere, fx hvis det ikke er alt for kompliceret muligvis "Solver" ("Problemløser"?) i Excel?

Men det kræver nok en mere udtømmende beskrivelse af reglerne.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
16. juli 2012 - 12:55 #2
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre med Solver, men jeg kigger lige på programmet. Jeg har 24 personer, der skal fordeles på 20 geografier over 16 tidsperioder. Det giver jo en del kombinationer. Ud over det, er der nogle krav om hvor mange der kan være hvert sted. Desuden skal alle forbi enkelte geografier. Kravene ændres jævnligt, og derfor ville det være smart hvis man kunne få lidt computerassistance til at planlægge forløbene.
Avatar billede anlu Nybegynder
16. juli 2012 - 13:39 #3
Dit problem er for stort (der er for mange kombinationer) til at det kan løses med Solver.

Måske det kan håndteres af standard-systemer til vagtplanlægning?(sådan noget findes vist uden at jeg ved mere om det).

Beklager ikke at kunne hjælpe dig videre - det lyder ellers som en ganske interessant problemstilling, det kunne være sjovt at løse :-)
Avatar billede hcthorsen Praktikant
17. juli 2012 - 09:24 #4
Hej anlu!

Nu har jeg leget lidt med Solver. Kan godt se at mit problem er for omfattende til det program. Jeg må vist selv have fingrene til tasterne for at lave noget:-) Lukker.
Avatar billede supportsiden Professor
02. august 2012 - 22:00 #5
Måske du kan bruger en af Turnkey's servere :
http://www.turnkeylinux.org/all
De er gratis...