Avatar billede sparboon Nybegynder
13. juli 2012 - 13:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

læsning af utf8 og ISO 8859-1 på webmail og i email-programmer

Jeg sender nyhedsbreve fra min hjemmeside via php's mail() funktion.
kodet i utf8.

Når mail læses på nogle webmails står danske tegn med utf8 tegn (ø=ø)
Når mails hentes hjem til mailprogammet, kan det samme være tilfældet
(f.eks på min gamle outlook xp)

Hvis jeg koder dem om til ISO 8859-1 bliver resultatet vendt om.

Er der nogen løsning, der dækker det hele?

kodeeksempel herunder:
<?php
function dktegn($text)
{
$dkc= array('æ','ø','å','Æ','Ø','Å');
$dkw= array('&aelig;','&oslash;','&aring;','&AElig;','&Oslash;','&Aring;');
$dkp=str_replace($dkc,$dkw,$text);
return $dkp;
}

$headers  = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html;charset=utf-8' . "\r\n";
$headers .= 'From: Æble øre år <x@xx.xx>' . "\r\n";
$subject = 'Æble øre år';

//henter fra database og kører løkke

$message = '
<html><head><title>Æøå</title></head><body>
<p>Kære 'array.'</p>
<p>æøå</p>
</body></html>';
$message=dktegn($message);
$ails=mail($to,$subject,$message,$headers);
if($ails=='0')echo " $ails Mails sendt.";else echo " $i1 Mails sendt.";
?>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. juli 2012 - 13:47 #1
velkommen til E,
vi gamle ved godt det kan være svært at finde rundt på E, men spørgsmålet havde nok været bedre placeret i PHP gruppen
prøv at kigge på http://www.eksperten.dk/spm/961816 #3, der har du en færdig mail function, til utf8
Avatar billede sparboon Nybegynder
13. juli 2012 - 14:01 #2
Tak for det, ronois
Jeg kunne ikke finde phpgruppen. Jeg genopretter den der.
Jeg kan heller ikke finde ud af at give point