Avatar billede azerty Juniormester
13. juli 2012 - 00:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

medieafspillere på ekstern monitor virker ikke

OS: Windows XP Professional SP3

Jeg har koblet et eksterns USB-tastatur (med ledning) til en ældre laptop. Ingen problemer.

Jeg har koblet en ekstern monitor til samme laptop. Skrivebordet vises normalt på både laptoppens skærm og den eksterne monitor. Tilsyneladende ingen problemer.

Og dog... Skærmen fungerer tilsyneladende normalt, undtagen sammen med medieafspillere (VLC og Windows Media Player). Når jeg afspiller mediefiler (mpg, avi, flv mv.) i disse programmer, vises de korrekt på laptoppens skærm, men på den eksterne monitor er medieafspilleren kul-sort.

Hvordan kan det være, og kan man gøre noget?

Det skal tilføjes, at fx YouTube-videoer, Flash-animationer og lignende webbaserede ting og sager vises korrekt på både laptoppens skærm og den eksterne monitor.

Laptoppen har en Fn + F11-kombination, der slår laptopskærmen fra, men det gør ingen forskel mht. medieafspillerne.

Jeg har en mistanke om, at det kan have noget med grafikkortet at gøre ("onboard video"), men jeg aner sandt at sige ikke ret meget om det. Jeg har selvfølgelig googlet masser af sider og prøvet at klikke på alt muligt, men intet har virket for mig.

På forhånd tak.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
13. juli 2012 - 01:01 #1
Medie afspilleren er sat til at benytte overlay, hvilket er en teknik, hvor baggrundsfarven erstattes med filmen, men det virker kun på den primære skærm.
Enten skal du altså skifte den primære skræm til at være den eksterne, hvilket gøres i Windows' skærm opsætning eller også skal du bruge en anden måde til at fremvise filmen på, hvilket kan styres i afspillerne.
Husk dog at de andre metoder til at fremvise filmen på ofte kræver mere processorkraft og derfor kan filmene komme til at hakke.
Avatar billede azerty Juniormester
13. juli 2012 - 01:40 #2
Tak for hurtig respons :-)

Jeg har fedtet med skærmene i Egenskaber/Indstillinger... det dér med at køre skærmene rundt med musen... Jeg kan ikke finde ud af det. Det ender hele tiden med, at den eksterne skærm bliver blå uden ikoner.... Hvordan gør jeg?
Avatar billede azerty Juniormester
13. juli 2012 - 11:55 #3
Jeg har fundet "accelereret video-output (overlægning)" i VLC og har fjernet fluebenet. Nu kører videoen på den eksterne monitor.

1000 tak - og læg et svar, wally1973 :-)
Avatar billede azerty Juniormester
13. juli 2012 - 12:12 #4
Desværre er lyden blevet ringe - men det må jeg nok eksperimentere lidt med. Jeg er dog stadig interesseret i det dér med primær og sekundær skærm.
Avatar billede azerty Juniormester
13. juli 2012 - 14:34 #5
Lyden var ok - det  var mine hovedbøffer, der var syge.

Så stadigvæk... og læg et svar, wally1973 :-)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
14. juli 2012 - 07:56 #6
Der hvor du flytter rundt med skærmene kan du vælge din eksterne skærm og så sætte et flueben for at sætte den som primær.

Og bare behold pointene. De interesserer mig ikke. :)
Avatar billede azerty Juniormester
14. juli 2012 - 23:21 #7
OK - og tak for hjælpen !