Avatar billede Jonas Nybegynder
11. juli 2012 - 21:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Beregninger på dataset

Hejsa

Jeg har lavet et script der scrapper nogle CSV-filer for data fx tallet "omsætning". Jeg kunne godt tænke mig at lave nogle beregninger på det data med fx et felt der viser om omsætningen er steget eller faldet siden i går (senere hen vil jeg også gøre det samme bare ift. gennemsnittet af den sidste måned). Det data vil jeg gerne gemme i mysql også.

Pt. har jeg lavet en metode der kan indlæse og gennemkøre dataen med tal for de sidste par år. Jeg ved ikke om jeg skal lave beregningen i samme metode, eller om jeg skal smide en ny metode i mainfilen, der henter det dataset jeg lige har indlæst i mysql og beregner derfra?

Basically er jeg i tvivl om hvordan jeg skal strukturere det - og eventuelt hvordan jeg henter data i MySQL og beregner på det (jeg bruger PreparedStatements). Hvis jeg vælger at beregne det direkte i den metode jeg allerede har lavet, så er jeg i tvivl om hvad jeg gør ift. at jeg læser en linje fra CSV'en ind, men i virkeligheden skal bruge den næste linje til beregningen (da den er ældre) for at kunne sige om omsætningen er steget.

Ok, blev det noget rigtig rod? :) Jeg håber det giver lidt mening...
Avatar billede Jonas Nybegynder
12. juli 2012 - 18:11 #1
Ok ok, jeg tror jeg kan gøre det lidt bedre nu. Jeg har nu lavet en ArrayList som jeg smider ind i en metode. Derfra vil jeg gerne behandle det data der ligger i den og oprette en ny arraylist med flere elementer:

for (i=0;i<omsdata.size();i++) {
  String test = omsdata.get(i).toString();
  String test1 = omsdata.get(i-1).toString();
  System.out.println("Item " + i + " : " + test + " OG " + test1);
}

Det jeg forsøger at teste her er, om jeg kan referere til andre objekter i ArrayList'en - sådan at jeg fx kan få fat i dagen i går, og finde omsætningstallet og finde ud af om det er større eller mindre end dagens omsætningstal. (jeg vil også gerne have fat i de sidste 14 dage fx).

Hvordan gør man det? For den fejler hvis jeg refererer til i-1 (som jeg tænkte kunne være i går).
Avatar billede Jonas Nybegynder
15. juli 2012 - 13:53 #2
Ingen overhovedet der kan fortælle mig hvordan jeg kan bruge data i en arraylist til at beregne nye data i et objekt? Jeg kan også bruge noget andet end arraylist?
Avatar billede Jonas Nybegynder
01. august 2012 - 10:39 #3
Jeg lukker - surt der ikke er nogen der kan hjælpe mig :( Jeg løser problemet ved at lave en masse SQL kald i stedet...