Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
06. juli 2012 - 14:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Java - Datatype

Hejsa,

Jeg sidder og arbejder med jave og har brug for en datatype som kan håndtere 12 ciffre.

Jeg har forsøgt mig med -"long" men når jeg køre programmet for jeg meddelsen - "Integers number to large"

Tallet jeg skal arbejde med er 600851475143

Nogen som har en ide ?
Avatar billede naansoft Nybegynder
06. juli 2012 - 14:38 #1
Brug BigDecimal.
Den findes i java.math.BigDecimal. Her er en diskussion:

http://www.coderanch.com/t/492688/java/java/java-math-BigDecimal-vs-double
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2012 - 14:51 #2
600851475143 kan godt gemmes i en long, *men* hvis du vil have tallet i dit program skal du skrive 600851475143L !
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2012 - 14:51 #3
Hvis du skal over hvad long kan klare er der BigInteger (BigDecimal er som navnet antyder til decimal tal).
Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
06. juli 2012 - 17:53 #4
Tak for hjælpen #3 -

Det virkede nogenlunde - problemet er nu bare at programmet hænger.

jeg har en while

while (mult != tal )
hvor tal = 600851475143L
multi bliver talt op og på et tidspunkt er den ligeså stor som tal.

Kan programmet hænge fordi tal har "L" på til sidst som mult aldrig får ? Hvordan løser man lige det problem ?
Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
06. juli 2012 - 18:14 #5
haha... ja så løste jeg det - jeg skulle bare erklære mult som long og sætte L på værdien

#3 smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2012 - 18:15 #6
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2012 - 18:18 #7
Man skal passe paa int overflow.

public class Overflow {
    public static void main(String[] args) {
        int v = Integer.MAX_VALUE;
        System.out.println(v);
        v = v + 1;
        System.out.println(v);
    }

udskriver faktisk: