Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2012 - 23:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forbinde Excel til Access

Hej Eksperter

Jeg har et excelark, som jeg gerne vil forbinde til en accessdatabase. Forbindelsen skal kun hente data fra db, dvs. det er ikke nødvendigt at man kan skrive til db fra excel.

Jeg skal bruge en måde, så der kan være flere (ens) excelark der henter data samtidig og man kan skrive til db.

Jeg bruger office 2010 og har prøvet med at gå ind fanen "data" og bruge "From access", men så er det ikke muligt at åbne db mens excelarket er åbent.

Jeg har også prøvet at bruge "from other source" og så "From microsoft query", men her er problemet at access databasen ligger på et netværk og jeg kan ikke browse mig frem ti lden placering.

Er der en enkelt måde at forbinde til en access database, db staidg kan bruges, selv om excel arket er åbent?
Jeg er også rigtig glad for, når man kan opdaterer ved brug af "refresh all", men det er ikke en nødvendighed.

Jeg er ikke bange for VBA - bare ikke så erfaren.

Håber der er en der kan hjælpe.
Avatar billede anlu Nybegynder
28. juni 2012 - 17:01 #1
Når du valgt den tabel eller query du vil linke til, så kommer der en dialogboks, hvor du kan hvordan du vil se data og hvor det skal placeres. Her er der en knap der hedder "Properties" i den engelske version, formentlig "Indstillinger" el.lign. i DK version.

Tryk på knappen - vælg fane 2 (Definition) - her er der et felt der hedder "connection string" i engelsk version. Der står noget i retning af "Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;....."

Et stykke nede i teksten står der "Mode=Share Deny Write" - udskift dette med "Mode=Read", så bør din Access db stadig kunne bruges, når excel-arket er åbent. Og "Refresh all" bør virke fint.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2012 - 09:27 #2
Hej anlu

Mange tak - lige hvad jeg havde brug for.

Vil du sende et svar?
Avatar billede anlu Nybegynder
29. juni 2012 - 09:31 #3
Glad for at kunne hjælpe :-)