Avatar billede Hundestederen Nybegynder
25. juni 2012 - 21:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan man ved få fremhævet en specifik celle ved at trykke på en anden celle?

Jeg har lavet et simpelt regneark med nogle salgstal.
Dette er bare et eksempel

    Januar    Februar    Marts
1    530    53    533        Højeste tal    2300
2    487    76    133        2. højeste    987
3    35    2300    183        3. højeste    964
4    964    456    220
5    211    987    776
6    473    35    874
7    859    788    465

og lavet en række med de 3 største salgstal
=STØRSTE(B2:D8;1), =STØRSTE(B2:D8;2), =STØRSTE(B2:D8;3)

Her er det jo ret let at se hvilke dato det største salgstal er fremkommet, nemlig 3. februar eller celle C4.

I det rigtige er der jo et helt år, og derfor ret uverskueligt.

Kan man gøre så hvis jeg trykke på celle G2 med musen, hvor jeg ved hjælp af formlen har fundet det højeste tal, så bliver celle C4 fremhævet med en farve eller på anden måde, så det er let at se hvor i året den bedste dag var. Det samme skal jo så gøres med de øvrige, men det er jo nok let nok når først jeg har den første.

Kan det lade sig gøre?

Mvh Jan Hansen

Windows 7 Home, Excel 2010.
Har styr på det grundlæggende i Excel, mens VBA og formler er rimeligt nyt, så det skal nok skæres ud i pap for mig.
Avatar billede store-morten Ekspert
25. juni 2012 - 21:52 #1
Må celle/cellerne være farve hele tiden?
F.eks. hver sin farve.
Avatar billede store-morten Ekspert
25. juni 2012 - 22:10 #2
Avatar billede finb Ekspert
26. juni 2012 - 09:10 #3
Markér alle data, skriv dine formler:
=STØRSTE(B2:D8;1), =STØRSTE(B2:D8;2), =STØRSTE osv...
ind i "betinget formatering"
Mvh finb
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
26. juni 2012 - 10:51 #4
Tak både til store-morten og finb. Gode forslag men ikke helt det jeg var ude efter.

Jeg har nemlig ikke kun listen de 3 største salgstal, men de 10 største salgstal, samt de 10 dårligste salgstal, og for at det ikke skal være løgn, de 5 bedste uger og de 5 dårligste uger på et år, så det vil give rigtigt mange faver i tabellen, og ikke give overskueligheden.

Nej det jeg var ude efter at man kunne trykke på/markere den celle, hvor f.eks det største salgstal er fundet, og så vil tallet/cellen bliver fremhævet ovre i tabellen, så man let kunne se hvilken dag/uge salgstallet var kommet.

Alternativt kunne jeg bruge at cellen til højre for det fundne tal stod kolonne og række nr. Hvis man kan det? Det forklarer jeg lige.

I eksmplet øverst har jeg fundet i celle G2 at det højeste salgstal er 2300. Kan man få excel til at vise i cellen G3 at tallet er fundet i celle C4 eller kan læse række og kolonne og så skrive 3 Februar?

Mvh Jan Hansen
Avatar billede finb Ekspert
26. juni 2012 - 16:19 #5
Da du har > 7 "betingelser" kan du ikke nøjes med funktionen
=plads() - er du rask på noget vba ?
finb
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
26. juni 2012 - 18:06 #6
Jeg er med på næsten hvad som helst, men husk jeg er nybegynder i VBA. Det eneste jeg har prøvet er at kopiere noget VBA kode ind, aldrig prøvet at lave det selv, så det skal nok være noget i den stil.
Avatar billede store-morten Ekspert
26. juni 2012 - 19:36 #7
Med formlerne: =STØRSTE(B2:D8;1), =STØRSTE(B2:D8;2), =STØRSTE(B2:D8;3) i kolonne H

Kopier koden her under.
I Excel
Tryk alt+F11
Dobbelt klik på det Ark makroen skal virke på.
Tryk ctrl+v og luk på det røde kryds.
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, Range("H:H")) Is Nothing Then
            Tekst = Target.Value
        If Tekst = "" Then Exit Sub
    For Each c In Range("B2:D8")
        If InStr(1, UCase(c.Value), Tekst) > 0 Then
            MsgBox c.Address
            Range(c.Address).Interior.ColorIndex = 3
            MsgBox Range(c.Address).End(xlToLeft).Value & " " & Range(c.Address).End(xlUp).Value
            Range("B2:D8").Interior.ColorIndex = Clear
        End If
    Next c
        Cancel = True
    End If
End Sub

Dobbelt klik på det tal i kolonne H du vil Lokalisere.
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
26. juni 2012 - 21:40 #8
Tak store-morten det er kanon, for det gør lige som jeg ønskede, men....

Når jeg dobbeltklikker på den pågældende celle i kolonne H kommer der et vindue frem hvori der f.eks. står $H$34 og en OK knap. Jeg er godt klar over at det er cellenavnet på den celle jeg ønsker farvet der står.
Trykker jeg på OK bliver cellen farvet rød, præcis som jeg ønskede, men også et nyt vindue med et underligt tal et mellemrum og et nyt underligt tal eller navnet på kolonnen.

Kunne jeg undgå de 2 vinduer var det helt perfect.

Og her er det kolonne H man skal trykke på, men kan man definere det mere hvor det er man kan trykke? Ikke fordi jeg skal bruge det til noget i dette projekt, men det kunne jo være jeg eller andre kom til at bruge dette her til andre projkter.

Mvh Jan Hansen
Avatar billede store-morten Ekspert
26. juni 2012 - 22:20 #9
Med udgangspunkt i din tabel:
B1:D1 = Måneder
A2:A8 = Dato
B2:D8 = Salgstal

Med formlerne: =STØRSTE(B2:D8;1), =STØRSTE(B2:D8;2), =STØRSTE(B2:D8;3) i kolonne H

Ved dobbeltklik i kolonne H

Første Box = Viser Cellereference
Der efter farves denne
Anden Box =  Viser "Dato" (fra A2:A8) mellemrum "Måned" (fra B1:D1) ud fra Cellereferencen
Der efter slettes farve
Avatar billede store-morten Ekspert
26. juni 2012 - 22:36 #10
Den opfylder jo alle dine 3 ønsker ;-)

Vi kan jo slette lidt og rykke rundt på en linie:

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, Range("H:H")) Is Nothing Then
            Tekst = Target.Value
        If Tekst = "" Then Exit Sub
            Range("B2:D8").Interior.ColorIndex = Clear
    For Each c In Range("B2:D8")
        If InStr(1, UCase(c.Value), Tekst) > 0 Then
            Range(c.Address).Interior.ColorIndex = 3
        End If
    Next c
        Cancel = True
    End If
End Sub

Dobbeltklik = Farve slettes, Match findes og farves.
Avatar billede store-morten Ekspert
26. juni 2012 - 22:52 #11
Kan man definere det mere hvor det er man kan trykke?

Kolonne H
If Not Intersect(Target, Range("H:H")) Is Nothing Then

Kun celle G1
If Not Intersect(Target, Range("G1")) Is Nothing Then

Celle H1 og H3
If Not Intersect(Target, Range("H1, H3")) Is Nothing Then
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
27. juni 2012 - 08:36 #12
Tusind tak store-morten, det er guld værd.

Da jeg skrev spørgsmålet var jeg slet ikke sikker på at man overhovedet kunne det jeg spurgte om, men jeg er godt nok imponeret.

Tak for hjælpen, du har virkelig fotjent dine point.

Mvh Jan Hansen
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
27. juni 2012 - 08:39 #13
Hmm, jeg er godt nok nybegynder i dette her.

Store-morten, kan jeg lige få dig til at svare mig, så jeg kan give dig dine fortjente point :-)

Mvh Jan Hansen
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juni 2012 - 15:05 #14
Velbekomme.

Hvordan man accepterer svar på www.eksperten.dk
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo